TDC klar med mobilbetalinger til foråret

Imens det har længere udsigter med mobilbetalinger i supermarkeder, så er TDC på vej med et mobilsystem til mikrobetalinger.

Artikel top billede

TDC regner ifølge underdirektør Morten Hother Sørensen med at være klar med mikrobetalinger til næste år. Foto: Ulrik Jantzen.

Datingsider, nyhedssider og annonceportaler er blot nogle af de hjemmesider, der kræver små betalinger for at frigive små tekstbidder.

Det er besværligt, hvis brugeren skal hive kreditkortet frem, hver gang disse mikrobetalinger skal gennemføres. Her har TDC set et marked, som virksomheden nu ønsker at kaste sig ud i. Til næste år lancerer TDC det, der bliver kaldt ip-betalinger eller ip-billing.

Brugeren vil på en hjemmeside blive spurgt om, hvorvidt han ønsker at betale beløbet for at få adgang til noget information. Svarer brugeren ja, kan systemet via SIM-kortet fra mobilt bredbånd trække beløbet via telefonregningen.

"Det er ved de små betalinger som 50 øre, at det kunne blive rigtig tungt. Ved de større betalinger er vi allerede dækket rimelig godt ind med Dankortet i dag," siger underdirektør Morten Hother Sørensen fra TDC.

Hos TDC arbejder han med at udvikle nye forretningsområder, og han forudser, at ip-betalinger kunne blive et af dem.

"Jeg tror på, at der er en del omsætning og indtjening at hente, men vi mangler stadigvæk at få noget erfaring med det, før vi mere entydigt kan sige, hvad det er, vi vil satse på," siger han.

Forretningsmodel på tegnebrættet

Morten Hother Sørensen mener, at det endnu et for tidligt at sige, hvilke internetsider der ønsker at bruge disse modeller.

Umiddelbart ser han mediebranchen som den måske mest oplagte branche, der kunne drage nytte af disse betalinger. Aviser og magasiner har meget gratis indhold liggende, men der er mulighed for at tjene lidt på dette indhold.

"Det kunne være et livsstils­magasin, hvor du skal tage en personlighedstest. Eller det kunne være på datingsider, hvor du skal have adgang til en profil," fremhæver Morten Hother Sørensen som eksempler på webportaler, der kunne drage nytte af disse mikrobetalinger.

Ifølge ham er en af udfordringerne, at brugerne på nettet har vænnet sig til, at det meste - hvis ikke alt - indhold er gratis. Derfor er det svært at lokke brugere til med dyre onlineabonnementer, men små betalinger kan nemmere glide ned på eksempelvis en datingside, argumenterer han.

"En kunde har måske svært ved at acceptere at betale 400 kroner for at være medlem, men de har ikke noget problem med at betale to til tre kroner for at gå ind og se en profil," siger han.

Tjener på transaktion

Forretningsmodellen, som TDC skal tjene penge på, er endnu ikke fastlagt, men Morten Hother Sørensen har en idé om, hvordan den skal se ud.

"Jeg forestiller mig, at det i høj grad bliver en model, hvor vi skal have et cut på transaktionen. Det er simpelthen for at dække vores kreditrisiko ind og for at opkræve pengene fra kunden," forklarer han.

De første pilotprojekter kommer til foråret næste år, vurderer Morten Hother Sørensen.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ingeniører til Kapacitetscenter for mindre droner

Københavnsområdet

Banedanmark

Studentermedhjælper til IT-udvikling

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

KMD A/S

SAP Consultant

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly