Nikon på krigsstien med 12 megapixel

Med fire nye digitalkameraer i front erklærer kameragiganten Nikon nu krig mod hovedmodstanderen Canon, der trues både på det professionelle og det private marked.

Indhold

Nikon og Canon har altid været fotobranchens argeste konkurrenter. Og fronterne bliver trukket ekstra skarpt op inden Photokina, der er verdens største fotoudstilling, idet Nikon nu annoncerer efterårsnyhederne 14 dage inden messen starter.

Den store kanon i Nikons arsenal er det digitale spejlrefleks Nikon D2X, der anvender en 12,4 megapixel CMOS-sensor.

Ved denne opløsning kan kameraet optage med en hastighed på fem billeder i sekundet, men kameraet kan også mindske pixel-antallet til 6,4 megapixel og derved få optage­hastigheden op til otte billeder i sekundet.

Det betyder, at kameraet dels kan anvendes til billedopgaver, som for eksempel magasinforsider, hvor billedopløsningen er af stor betydning, men også til for eksempel nyheds- og sportsfotografi, hvor netop optagehastigheden er vigtig.

Canon har to forskellige digitale spejlreflekskameraer til de to typer opgaver, men Nikon annoncerer altså nu, at de professionelle fotografer kan nøjes med et enkelt kamera.

Nikon Coolpix 8800 og 8400 er skyts i den mindre kaliber mod Canon. Coolpix 8800 har 10x optisk zoom, 8 megapixel og indbygget optisk stabilisering. Canons S1, der arbejder med samme koncept med stor zoomlinse med optisk stabilisering, har til sammenligning kun 3,3 megapixel.

Lillebrormodellen Coolpix 8400 er en vidvinkeludgave med 3,5x optisk zoom, der spænder fra 24 til 85 millimeter.
Den ekstra brede vidvinkel giver bedre muligheder for indendørsbilleder og naturligvis de helt brede landskabsbilleder. Canons S70 har til sammenligning et objektiv, der spænder fra 28 millimeter og har syv megapixel.

Endelig annoncerede Nikon Coolpix 4800, der har fire megapixel og en 8,3x optisk zoom, der spænder fra 36 til 300 millimeter.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S