Citrix satser hårdt på fede tider med tynde klienter

XenApp bliver en del af den nye XenDesktop i Citrix' benhårde satsning på desktop virtualiserings-gennembrud. Analysehuset IDC vurderer satsningen som lovende, men langt fra sikker.

Artikel top billede

Software-leveringsselselskabet Citrix håber inderligt på, at selskabets storstilede satsning på virtuelle desktoppe vil gøre teknologien mainstream allerede i 2010 på alle tænkelige klienter som eksempelvis pc'er, netbooks, mobiltelefoner og almindelige computerskærme - også kendt som tynde klienter.

I dag lancerer Citrix XenDesktop 4.0, den nyeste version af Citrix' virtuelle desktop, og selskabet har et par strategiske og teknologiske overraskelser i ærmet.

Først og fremmest har Citrix slået alle sine applikationsleverings-produkter sammen i sit nye XenDesktop-produkt, så selskabet nu understøtter flere leveringsmodeller i én integreret løsning.

Det betyder blandt andet, at Citrix-flagskibet XenApp med et godt stykke over 400.000 solgte licenser i Danmark nu er blevet en del af XenDesktop 4.0.

IDC-råd: Tænk på dit behov
"Citrix er med sit større fokus på desktop virtualisering gået til angreb mod en konkurrent som VMware, der traditionelt sidder på de større virtualisering-kunder," siger reasearch manager Anders Elbak fra analysehuset IDC Nordic.

Han fremhæver samtidig, at desktop virtualisering dog er en helt anden boldgade.

"Mange virksomheder har haft succes med server-virtualisering, men har simpelthen ikke behov for desktop virtualisering. Derfor må hver enkelt virksomhed gøre op med sig selv, hvor stort behovet egentlig er, før de køber ny teknologi," fortsætter han.

Anders Elbak peger omvendt på, at Citrix har den fordel, at selskabet allerede sidder solidt på det danske marked, hvor det var et af de første firmaer med desktop virtualisering på programmet.

"Det er trods alt noget nemmere at sælge opgraderinger end helt nye produkter. Både Citrix og kunderne kan vinde meget på, at mange er nysgerrige omkring desktop virtualisering. For en relativ beskeden merbetaling kan kunderne jo afprøve teknologien," siger Anders Elbak om lanceringen.

Massiv rabat

Den beskedne merbetaling skal ses i lyset af, at XenApp vil fortsætte som selvstændigt produkt.

Men ved at give en 80 procents rabatordning til de omkring 4.500 nuværende danske XenApp-kunder satser Citrix benhårdt på, at kunderne vil købe opgraderingen til XenDesktop-licenser på navngivne brugere og dermed skubbe konkurrenterne fra VMware og Sun i baggrunden.

Citrix' relativt nyudnævnte direktør i Danmark, Niklas Lindberg forklarer, at kunderne selv kommer til at bestemme, om de vil køre på XenApp med delte ressourcer eller den "traditionelle" XenDesktop med bruger-dedikerede styresystemer og applikationer eller en blade-server til mere grafisk krævende opgaver.

Kundernes opsætning får dog hjælp fra Citrix' udrulning af den såkaldte Flexcast-netværksteknologi.

I Citrix' nye virtuelle desktop-løsning vil Flexcast nemlig automatisk opdage, hvilken type klient slutbrugeren sidder på, hvor hurtig brugerens netværksforbindelse er, samt hvor brugeren befinder sig i forhold til, hvilke applikationer vedkommende skal have skriveadgang til.

Derefter vil slutbrugeren automatisk blive dirigeret hen til den optimale serverløsning i form af XenApp eller den traditionelle XenDesktop eller en blade-server.

IDC tvivler på mainstream-gennembrud lige foreløbigt

Løsningen vil i lighed med blandt andet VMwares klient-hostet virtualiseringsløsning også kunne benyttes, når brugeren er offline.

En virtualisering-revolution?

Niklas Lindberg understreger, at XenDesktop-løsningen bliver leveret via HDX (high definition experience, red.) og allerede er solgt til en kunde med 125.000 brugere inden dagens lancering

"Vi mener, det er et revolutionerende skridt inden for desktop virtualisering, at man via et intelligent netværk kan få en virtuel desktop i alle tænkelige bruger-scenarier i høj kvalitet," lyder det fra Citrix' danske landechef Niklas Lindberg.

Han forventer derfor, at den nuværende 80-20 salgsfordeling mellem XenApp og XenDesktop vil tippe i retning mod, at flere kunder vælger XenDesktop med indbygget XenApp i fremtiden på grund af større fleksibilitet.

Gevinster kan give slagside

At desktop virtualisering gennemgår en revolution og bliver lige så udbredt som applikationsvirtualisering, køber Anders Elbak ikke umiddelbart.

Han fremhæver dog, at at Citrix med XenDesktop 4.0 satser mere på reel desktop virtualisering med dedikerede software- og hardwareressourcer til den enkelte bruger frem for selskabets traditionelle applikationsvirtualisering, hvor brugerne trækker på samme software og hardware-pulje.

"Det er absolut ikke alle firmaer eller medarbejdere, der har brug for teknisk komplicerede desktop-løsninger, der kræver mere processorkraft. Derudover kan medarbejdere på farten komme ud for båndbredde-problemer og irritation over begrænset personlig frihed på den virtuelle desktop i med en tynd klient i forhold til en normal fed klient," forklarer han.

Analytikeren understreger ligeledes på negativsiden, at alle gevinsterne ved desktop virtualisering i form af større fleksibilitet visner, hvis alle medarbejdere skal have skræddersyet hver deres egen løsning.

"Flere og flere individuelle opsætningsbehov vil jo tære på ressourcerne i it-afdeling," lyder det fra Anders Elbak.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly