Kontormøblerne er designet af politifolk

It-arbejdspladsen: I alarmcentralen hos Københavns Politi er det fire politifolk, der har stået for design og ombygning af alt fra skriveborde til loftbelysning.

Artikel top billede

Chef for operativ kommunikation ved Københavns Politi, Allan Christensen i særligt udvalgt 24/7-stol. Foto: Kenneth Hansen

Når man udgør hjertet af hovedstadens indsats for at sikre statsoverhoveders sikkerhed såvel som den daglige ro og orden i byens gader, er det vigtigt at de fysiske rammer lever op til medarbejdernes krav.

Derfor besluttede magthaverne for et par år siden, at alarmcentralen skulle have en makeover af den dyre slags. Alt blev hevet ud af lokalerne, der har til huse i et gammelt kvindefængsel på Politigården i København.

Gulve blev brækket op, vægge revet ned og lofter skrællet af. Siden hen er der blevet investeret i helt nyt computersystem, og næsten al inventar er skiftet ud med nyt.

Den nyindrettede alarmcentral, blev indviet 3. september, og har allerede stået sin ilddåb i forbindelse med den amerikanske præsidents besøg og hans mislykkede forsøg på at sælge Chicago som olympisk by.

Alarmcentralen består af tre etager, hvor de to nederste er indrettet som kontrolrum. Særlige indsatsledere og samarbejdspartnere fra brandvæsen og lufthavn bruger kontrolrummet i forbindelse med særlige operationer - såsom et præsidentbesøg.

Indrettet af politifolk

På øverste etage sidder det almindelige dispenseringsmandskab, der dirigerer de københavnske politistyrker rundt i gaderne til hverdag.

Selvom næsten alt i lokalet er nyt, både hvad angår computersystemer, gulve, lofter og vægge, er medarbejderne placeret på samme måde, som de har været placeret siden 1996, hvor afdelingen sidste gang fik ny maling på væggene.

"Det er den måde vi arbejder bedst på," siger Allan Christensen, der er leder af operativ kommunikation hos Københavns Politi.

Og der må være noget om snakken, for det er medarbejderne selv, der har bestemt, hvordan deres arbejdsplads er indrettet.

Det er en arbejdsgruppe på fire mand, der har brugt to år på at koordinere detaljerne omkring indretningen af de nye lokaler.

"Ud over mig har vi haft tre mand, der ikke har lavet politiarbejde i to år," siger han med henvisning til den arbejdsgruppe, som han også selv er en del af.

Ingen kompromiser (næsten)

Den fire mand store arbejdsgruppe har stået for alt i forbindelse med indretning af den nye alarmcentral. Lige fra udvikling af computersystemer til detaljer omkring arbejdsstationernes skriveborde. Og de har som udgangspunkt ikke været indstillet på at indgå kompromiser.

"Hvis en leverandør har sagt, at noget vi gerne ville have, ikke har kunnet lade sig gøre, har vi sagt, at de skulle finde ud af at gøre det alligevel," siger Allan Christensen.

Blandt andet ville betjentene gerne have en bestemt type lamper op at hænge, hvilket betød, at loftet måtte afstives ved hjælp af stålskelet for, at det ikke skulle falde sammen.

"Vi har selvfølgelig været nødt til at indgå nogle kompromiser, men der har været meget få tilfælde, hvor noget ikke har kunnet lade sig gøre alligevel," siger han og kan ikke umiddelbart komme i tanker om et eksempel.

Møbler fra kriminalforsorgen

Det er kriminalforsorgen, der har produceret de nye skriveborde, der bærer de forskellige arbejdsstationer. Og de har stillet mange krav til konstruktionen af netop skrivebordene. Blandt andet i forhold til antallet af fastmonterede stikkontakter og netværksstik. Desuden har der været krav om, at bordpladen skulle have plads til at to medarbejdere kan sidde ved bordet på samme tid.

"Vi har sidebordsoplæring af nye medarbejdere, så derfor er det vigtigt, at der er plads til to personer, der kan sidde side om side i længere tid af gangen," siger Allan Christensen.

Desuden skulle farven være den rigtige.

"Vi har haft fire forskellige bordplader til afprøvning, før vi med den femte var tilfredse med alt," siger han.

Allan Christensen fortæller, at det lidt imod forventning har været en rigtig god oplevelse at samarbejde med kriminalforsorgen.

"Alt er top kvalitet. Det gøres ikke bedre," siger han.

Masser af uforudsete udfordringer

Allan Christensen erkender, at der er nogle begrænsninger forbundet ved at lade fire politibetjente stå for en renovation af tre etager i en næsten hundrede år gammel bygning.

"Hver gang vi rev en væg ned, gemte der sig en eller anden overraskelse," siger han, og glæder sig over, at ombygningen endelig er ved at være overstået.

Han glæder sig dog over resultatet, som betyder, at der er langt bedre plads og luft - specielt i de to rum, der bruges til særlige operationer.

"Før sad folk nærmest på skødet af hinanden," siger han.

Historien melder dog ikke noget om, om det er blevet nemmere at fange forbryderne fra de nye lokaler.

Computerworld stiller skarpt på, hvordan og hvorfor danske it-arbejdspladser er indrettet, som de er.

Læs om videndeling, arbejdsglæde, samarbejde og fleksibilitet og få eksperternes gode råd, inden du går i gang med at flytte rundt.

Sådan indretter du det bedste it-kontor

Masser af plads i palads af glas

"Vi er stolte af vores lokaler"

Fremtidsforsker: Hovedkontoret krymper

Her er overskud og plads til innovation

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Lindhardt og Ringhof Forlag

    Data Engineer

    Københavnsområdet

    BEC

    Implementation Consultant

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S