Artikel top billede

Det er i dag muligt at overføre beløb fra bankkonti via netbank på mobilen, men nu er PBS på vej med en sms-løsning. Foto: Torben Klint.

Bankerne klar med sms-mobilbetalinger til næste år

PBS på trapperne med ny betalingsløsning, der vil basere sig på sms-betalinger.

Flere steder i landet er det allerede muligt at købe tog- og busbilletter med mobiltelefonen. Det sker via overtakserede sms-beskeder, som mobilbrugerne betaler gennem telefonregningen.

Nu er bankerne imidlertid på vej med en ny sms-løsning, hvor beløbet trækkes direkte fra bankkontoen, når kunden køber en vare i butikken.

"Danskerne anvender i 2009 i øget omfang betaling via mobiltelefonen. Den nuværende model med overtakserede sms'er via telefonregningen er dog mere kompleks at håndtere for butikkerne og serviceudbydere end de gængse betalingsformer," siger direktør Peter Stougaard fra Business Innovation i PBS i en pressemeddelelse.

Fordelen ved det direkte samspil med bankkonti er blandt andet, at transaktionen går igennem langt hurtigere, påpeger Peter Stougaard.

"Der kan eksempelvis gå lang tid, før betalingen modtages, ligesom sikkerheden kan være en udfordring. Derfor udvikler vi nu en løsning, der integrerer sms-betalingerne med eksisterende betalingsløsninger, således at blandt andet håndteringen af serviceudbydernes betalinger lettes betydeligt," forklarer han.

PBS forventer, at den ny løsning er klar til næste år.

Stadig ikke et kreditkort

Selvom PBS-løsningen giver brugerne mulighed for at overføre beløb direkte fra egen bankkonto, så er der stadig lang vej til, at der er tale om et egentlig kreditkort.

Her arbejder bankerne i europæisk regi på en fælles løsning, hvor kreditkort lægges ned på en ny type SIM-kort kaldet UICC. Samtidig skal mobilen udstyres med en såkaldt NFC-chip. Herefter kan kunden holde sin telefon tæt på en betalingsterminal, indtaste pin-koden og gennemføre transaktionen.

Det er dog en løsning, som bankerne først forventer at se i brug om tidligst tre år. Pilotprojekter skal først gennemføres, NFC-telefonerne skal være i brug hos langt de fleste danskere, og så skal betalingsterminalerne i butikkerne også være klar til det.

Det tager alt sammen tid, har seniorproduktchef Mette Grimm Munck fra Danske Bank tidligere fremhævet over for Computerworld.

TDC: Lad os få noget fart på

Mette Grimm Munck forventede, at 2014 nok var et mere realistisk år at se det taget i brug.

"Oprindeligt sagde jeg, at vi ville se en udrulning i 2012, men finanskrisen har bremset processen lidt, så nu regner jeg med 2014 i stedet," fortalte hun til Computerworld i sidste måned.

Den udmelding skuffede underdirektør Morten Hother Sørensen fra TDC. Han så gerne, at mobilkunderne hos TDC fik mulighed for at tage teknologien i brug noget tidligere.

"Det tager al, al for lang tid, for kunderne vil gerne have det her, og teknologien er der. NFC fungerer allerede i bedste velgående i Asien. Nokia og de andre store kommer nu med NFC-chips," svarede han.

I dag er det teleselskaberne, der tager risikoen, når togpassagerer køber billetten via sms. Dermed agerer teleselskaberne banker, og det er en rolle, som TDC har givet udtryk for, at selskabet ikke ønsker at påtage sig på sigt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere