Artikel top billede

Politikerne mangler at høre de gode it-historier, mener Vagn Kjær-Hansen, som stiller op for SF i Brøndby.

Her er SF's lokale it-profil

Kommunalvalg 2009: SF'eren Vagn Kjær-Hansen vil satse på selvbetjening og velfærdsteknologi til ældresektoren, hvis han bliver valgt til byrådet i Brøndby igen.

It skal bedømmes på lige fod med andre initiativer, der kan gøre kommunen mere effektiv og forbedre servicen. Sådan lyder det fra Vagn Kjær Hansen, SF's lokale it-profil fra Brøndby Strand.

SF'eren, som allerede sidder i kommunalbestyrelsen i Brøndby, har tre it-mærkesager.

Lettere adgang til selvbetjening på nettet, mere it i skolerne og velfærdsteknologi i ældresektoren står på listen over initiativer, som Vagn Kjær-Hansen vil arbejde for i Brøndby Kommune, hvis han bliver valgt igen.

Men det er ikke uden problemer, at satse på it i kommunerne, forklarer Vagn Kjær-Hansen.

"Den vigtigste barriere er manglende økonomi. Kommunerne mangler midler til de øgede investeringer i it. Samtidig har kommunerne på grund af udgiftsloftet dårlige muligheder for at bruge flere penge et år med henblik på senere økonomiske gevinster, så selv de it-investeringer, der er rentable på kortere sigt, bliver ikke nødvendigvis gennemført," siger Vagn Kjær-Hansen.

Han mener, at det på nogen områder giver god mening at lånefinansiere it-investeringer eller finansiere it gennem anlægsudgifterne.

"I Brøndby har vi i 2009 fundet ekstra anlægspenge til smartboards til skolerne," forklarer han.

Oplysning og tilvænning

Lokalpolitikeren fra Brøndby Strand er selv uddannet civilingeniør og kender til de teknologiske muligheder, men han påpeger, at det er ikke alle, som er med på it-bølgen.

Blandt andet mener han, at på nogle områder mangler politikerne at høre de gode it-historier.

"Jeg oplever generelt, at kommunerne er rimeligt opmærksomme på rationalisering, effektivisering, at lette arbejdsgange og så videre. Der vil dog altid være nogen, som ikke er up-to-date med mulighederne for at lette arbejdsgange ved brug af it. Oplysning og gode historier fra andre kan være med til at afhjælpe det problem," siger han.

Samtidig er det en langsom proces at vænne borgerne til de nye tider.

"I den kommunale administration tager det tid at vænne borgerne til selvbetjening og adgang via internettet. Mange foretrækker personlig kontakt ved fremmøde eller telefon," forklarer Vagn Kjær-Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere