Få mere ud af dine forhandlinger med Microsoft

Bruger du Office i din virksomhed? Her får du nogle gode råd til at forhandle den pris, du betaler i licens-omkostninger.

Artikel top billede

Computerworld News Service: På trods af Googles offensiv på kontor-omrpdet anvender de fleste virksomheder stadig Microsoft Office og planlægger at blive ved med det.

En spørgeundersøgelse blandt 2.000 it-beslutningstagere udført for nylig af Forrester viser, at 80 procent af de adspurgte virksomheder bruger en eller anden version af Microsoft Office.

78 procent har ingen planer om at implementere et alternativ.

Der er ikke mange rabatter at hente

Denne stærke position placerer Microsoft i førersædet, når det handler om at forhandle Office-licenser.

En produktchef svarer i en ny rapport fra Forrester, der skitserer best practices for store virksomheder, der arbejder på at udvikle en Microsoft Office-strategi, at "det er tydeligt, at Microsoft selv er klar over sin forhandlingsfordel, så der er ikke mange rabatter at hente."

I rapport giver analytiker Sheri McLeish nogle råd til virksomheder, der ønsker at forbedre medarbejdernes effektivitet ved hjælp af værktøjer fra Office samt ønsker at blive bedre ved forhandlingsbordet.

For at forstå, hvordan virksomhederne investerer i Microsoft Office og benytter e-mail, tekstbehandling, regneark, kalender og præsentationer, har Forrester interviewet over 20 it-professionelle fra forskellige brancher, der er ansvarlige for deres virksomheders strategi i forhold til Microsoft Office og kontraktforhandling.

Forrester fandt således frem til de følgende tre metoder til at få mest ud af Office-investeringerne:

Kategorisér medarbejderne i forhold til deres behov

Selv om de fleste virksomheder udstyrer deres ansatte med både Outlook, Word, Excel og PowerPoint, så varierer den faktiske brug af disse værktøjer, understreger Forrester.

Nogle medarbejdere læser eller gennemgår indhold, men skaber ikke noget selv. De har derfor ikke behov for et komplet tekstbehandlingsprogram.

Andre medarbejdere anvender sjældent Excel eller PowerPoint, ligesom nogle medarbejdere anvender e-mail og kalender flere gange i timen, mens andre igen kun gør det et par gange i løbet af en dag.

McLeish, der har skrevet rapporten, anbefaler, at man segmenterer medarbejderne ud fra deres Office-behov og -brugsmønstre for at "opbygge et scenarium for alt fra at flytte til cloud-baseret e-mail til at reevaluere licenserne."

Sådan får du overblikket i virksomheden

For fuldt ud at forstå ønsker og behov i forhold til Office bør virksomhederne udføre en spørgeundersøgelse af deres ansatte for at finde ud af, hvad medarbejderne gør med Office, hvor de bruger værktøjerne (bærbare, mobilenheder?), og hvilke andre medarbejdere, de samarbejder med.

Resultaterne af sådan en spørgeundersøgelse skal analyseres for at finde ud af, hvordan anvender Office-værktøjerne, hvordan de forskellige ansatte samarbejder med hinanden.

Disse data skal derefter forbindes til forretningsprocesserne ved at udregne eksempelvis hvor stor en procentdel af de ansatte, der faktisk ikke har behov for en komplet Office-pakke.

Brug medarbejderdata i forhandling med Microsoft

Hvis du forstår dine ansattes brug af Microsoft Office, er du i en meget bedre position til at forhandle med Microsoft eller muligvis flytte over til et web-baseret alternativ eller måske Open Office, skriver McLeish i rapporten fra Forrester.

Det er meget muligt, at en virksomhed beslutter at flytte fra Office til måske Google Apps, men det er uforsvarligt at gøre dette, før man ved, om det imødekommer ens ansattes behov, skriver hun.

"Finanskrisen har fået visse virksomheder til at sætte farten op i deres tiltag med at flytte fra Office for at spare penge," skriver hun.

"Men uden viden om medarbejderne vil man finde ud af, at det er svært at udvikle en sammenhængende plan B, der på en realistisk måde kan flytte medarbejderne væk fra Office."

Office Standards - og Google Apps

Når man forstår medarbejdernes behov, kan man demonstrere over for Microsoft, at man faktisk planlægger alternativer til Office.

Et eksempel er at udrulle Office Standard - i stedet for det dyrere Office Professional Plus - og så benytte Google Apps til medarbejdere, der hovedsagligt kun har brug for e-mail og kalender.

Forrester-rapporten understreger, at man som it-beslutningstager har brug for at kende nuancerne mellem Microsofts forskellige licens-programmer, ligesom man ikke bør undervurdere sin egen forhandlingsstyrke.

"Microsoft vil virkelig gerne gøre forretning med din virksomhed. Samarbejd med indkøbsafdelingen om at få Microsoft til at bevise, hvorfor Office er uundværlig for alle dine ansatte," skriver McLeish.

Integrer Office med andre forretningsapplikationer

Hvis man har investeret i Microsoft Office, anbefaler Forrester, at man integrerer værktøjerne så godt som muligt med Sharepoint, ligesom Forrester anbeafler, at integrerer med forretningsapplikationer fra SAP og Oracle hvor det er muligt.

I rapporten vurderer Forrester, at der er behov for mere træning i, hvordan man bruger værktøjerne fra Office. Det gælder ikke mindst hvordan man integrerer Office med samarbejdssystemer som Sharepoint.

"Der er flere muligheder end nogensinde før for at skabe bedre kollaboration med Office og Sharepoint lige fra at offentlige Excel-filer som websider til at synkronisere kalendere og kontakter fra Outlook," skriver McLeish i rapporten.

Forrester bemærker, at virksomhederne - for at få mest ud af deres investeringer i Office - bør huske på, at Office er mere end blot et sæt kontorprogrammer.

Pakken kan også fungere som frontend for forretningsapplikationer fra SAP og Oracle.

"Duet er et førsteklasses eksempel," skriver McLeish. "Dette er et fællesprodukt fra Microsoft og SAP, som gør det muligt for dine medarbejdere at få adgang til en stor mængde SAP-funktioner direkte fra brugerfladen i Office."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S