Politiet får katastrofe-knap til mobilnettet

Fra nytår kan politiet blokere opkald fra samtlige mobiltelefoner, som ikke er opført på en særlig liste. Muligheden skal sikre vigtig kommunikation via mobiltelefoner i nødsituationer.

Artikel top billede

Det danske politi kan fra 1. januar 2010 trykke på en knap, som gør det umuligt at foretage opkald fra millioner af mobiltelefoner til andet end nødnummeret 112, medmindre telefonen er opført på en særlig liste.

Mens knappen samtidig blokerer telefonernes mulighed for at sende sms'er, er det dog stadig muligt at modtage opkald via mobilnettet.

Blokeringen er mulig på grund af den såkaldte prioriteringsordning, der som brancheaftale mellem teleselskaberne og IT- og Telestyrelsen sikrer, at udvalgte mobiltelefoner i særlige situationer har førsteret til mobilnettet i forhold til andre mobiltelefoner.

Skal sikre nødkommunikation

Meningen med prioriteringsordningen er at gøre det muligt for særlig vigtige myndigheder og virksomheder at sikre kommunikationen via mobiltelefoner i tilfælde af nød- eller krisesituationer, hvor erfaringen er, at mobilnettene bliver overbelastede.

Løsningen kan med et varsel på mindre end 30 minutter aktiveres af Rigspolitiet eller en politidirektør og betyder, at blokeringen af telefoner, som ikke er på den særlige liste, bliver sat ud af kraft i 90 minutter. Dog kan Rigspolitiet anmode om at få perioden forlænget udover dette tidsrum i helt ekstraordinære situationer.

Teknisk fungerer løsningen ved, at teleselskaberne hvidlister en række sim-kort, som i telenettene prioriteres højere end sim-kort, som ikke er på den særlige liste.

Prioriteringsordningen kan ifølge Computerworlds oplysninger sættes i værk, så den dækker enten hele landet eller bestemte geografiske områder.

Imidlertid vil der på grund af teleoperatørernes forskellige opbygning af infrastrukturen i nettene være store forskelle på muligheden for at afgrænse et geografisk område.

Ikke åbent for enhver

Præcis hvilke telefoner, der skal være på den særlige liste over apparater, som fungerer, når politiet trykker på katastrofeknappen, er ukendt.

Men udgangspunktet er ifølge IT- og Telestyrelsen "beredskabsaktører, som anvender mobiltelefoni som led i løsningen af samfundsvigtige opgaver, som skal kunne løses også under ekstraordinære forhold som for eksempel større ulykker eller katastrofer i samfundet".

Hos IT- og Telestyrelsens beredskabskontor fortæller områdeleder Karin Kubista, at styrelsen ikke forestiller sig en meget snæver kreds, som kun består af eksempelvis politi og beredskabsvæsen.

"Men også virksomheder, der er vigtige for samfundet, som teleselskaber, elselskaber og andre, som har en vigtig samfundsopgave at løse," siger hun.

Hun fortæller, at det endnu er usikkert, hvor mange telefoner der er plads til på listen. Dels afhænger det af myndighedernes interesse for prioriteringsordningen, dels om myndigheder og virksomheder selv vurderer, at deres brug af mobiltelefoni er samfundskritisk, forklarer hun.

Samtidig forklarer hun, at overvejelserne omkring, hvilke samfundsvigtige aktører som skulle have adgang til H1N1-vaccine, kan bruges som et fingerpeg til, hvem der vil kunne omfattes på den særlige liste.

Hun vil nødigt ud med et tal, men hun skønner, at der ikke vil komme mere end 50.000 numre på listen.

Ifølge områdelederen bestemmer såkaldte sektoransvarlige inden for de enkelte brancher selv hvilke firmaer, som er kritiske for samfundet, og dermed hvem der skal på den særlige liste.

"Men vi har været meget påpasselige med at rådgive dem om, at dette her ikke er noget, som skal være åbent for enhver," siger Karin Kubista.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S