Artikel top billede

Excel er (stadig) ledernes foretrukne BI-værktøj

Tema: Regnearket Excel er stadig det mest populære business intelligence-værktøj. Forklaringen ligger hos både leverandørerne og brugerne.

Selv om business intelligence-værktøjerne er piblet frem siden slutningen af 1980'erne, bliver et regneark som Excel stadig brugt i stor stil som beslutningstagernes foretrukne værktøj.

"Hvis man ser på business intelligence som en disciplin, så er Excel det mest udbredte værktøj."

Det mener direktør Michael Borges, som er direktør for den uafhængige business intelligence-konsulentvirksomhed Platon på Østerbro i København.

"Det gælder sådan set også for mit vedkommende," erkender Michael Borges og henviser til, at der inden for business intelligence (BI) stadig er et såkaldt convenience gap i form af manglende brugervenlighed i mange BI-værktøjer.

"BI-industrien har fået styr på data- og informationskontrollen, men der mangler stadig en del brugervenlighed i værktøjerne. De er ofte blevet for brede og rettet mod superbrugere frem for, hvad man kunne kalde almindelige brugere," forklarer Michael Borges.

"Vi har alverdens smarte værktøjer til at indsamle og sortere data, men industrien kæmper stadig med at kunne præsentere de data på en måde, som brugerne forstår" fortsætter han.

Lærer Excel under uddannelsen

Platon-direktøren med små tyve års erfaring i BI-verdenen peger på, at et program som Excel har vundet solidt indpas i lederens beslutningsproces, fordi det var et af de første BI-redskaber, og brugerne siden er blevet flasket op med det i løbet af uddannelsen.

"Excel var det første program, hvor brugeren for alvor kunne manipulere med deres data, og så stifter folk jo bekendtskab med det i uddannelsen, efter de er blevet fortrolige med tekstbehandlingsprogrammerne," fortæller Michael Borges.

BI-firmaerne spiller derfor også op til Excel, som i løbet af årerne har fået en del BI-add in's fra blandt andre leverandøren Microsoft til at håndtere og præsentere kompleks information.

Det populære regneark har dog ofte med samme problemer som de andre BI-værktøjer: Manglende overskuelighed.

SAS præger danske ledere tidligt

Han peger på, at et selskab som SAS Institute har forstået at rykke tidligt ind på uddannelsesinstitutionerne.

Og det er ifølge Michael Borges en af hovedårsagerne til, at selskabet i Danmark har en forholdsvis stor markedsandel sammenlignet med selskabets udenlandske forretning,

"Det er jo naturligt for kandidaterne at hælde mod SAS' løsninger, når de forlader universiteterne og kommer ud på arbejdsmarkedet," lyder forklaringen.

Udnytter værktøjerne 20 procent

Cheferne i danske virksomheder har først og fremmest oftest brug for den mest simple præsentation, men samtidig også den mest situationsafhængige fremstilling med flest mulige omskiftelige datakilder for at kunne lede virksomhederne effektivt.

I det seneste år har det eksempelvis været stor fokus på omkostninger, mens det tidligere var investeringer, der var i centrum.

Og så bliver det et problem, hvis man ikke forstår at udnytte værktøjerne til det yderste frem for de 20 procent, som Michael Borges sjusser sig frem til som udnyttelsesgennemsnittet.

"Den manglende forståelse af brugen af BI-værktøjer handler jo i høj grad også om manglende engagement hos cheferne, og ja, faktisk vidensmedarbejdere på alle niveauer," vurderer Michael Borges.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere