Ældre kan blive guld værd for mobil-branchen

Mange ældre gider ikke mobiltelefoner med for mange funktioner. Det skaber et niche-marked for anderledes mobiltelefoner.

Artikel top billede

(Foto: John W. McDonough)

Barcelona, Spanien: Touch-screens, krystalklare skærme og gode højtalere.

Der sker en rivende udvikling i mobilmarkedet, og producenterne hæver hele tiden barren.

I år er ingen undtagelse på Mobile World Congress i Barcelona, hvor mobilgiganterne spiller med musklerne, som var det en bodybuilder-konkurrence.

Der er dog en undtagelse på kongressen i form af den østrigske mobilproducent Emporia Telecom. Firmaet producerer telefoner målrettet folk, der har passeret de 60 år.

"Vi stod for syv år siden i en situation, hvor vi lavede udstyr til fastnettelefoner, og vi spurgte os selv: Hvordan kan vi overleve? Vi nåede frem til, at der ikke var mobiltelefoner til ældre," fortæller administrerende direktør, Eveline Pupeter-Fellner, til Computerworld.

Direktøren for den østrigske mobilproducent peger på, at 20 procent af befolkningen i Tyskland er over 60 år, men halvdelen af dem har ikke en mobiltelefon. Der ligger derfor et potentiale gemt i de ældre, mener hun.

For småt for de store

På trods af det gemte potentiale, så forbliver de store giganter uden for ældremarkedet, vurderer Eveline Pupeter-Fellner.

"Det er stadig en niche, og derfor er der for lidt penge at tjene for de store, og der skal sættes mange ressourcer af til at træne de ældre i at bruge telefonerne," fortæller hun.

Det østrigske firma omsatte i 2009 for cirka 340 millioner kroner, og den er dermed en miniput sammenlignet med eksempelvis Nokia, som solgte varer og tjenester for 305 milliarder kroner sidste år.

Sådan får man de gamle med

Emporia Telecom adskiller sig også markant i forhold til Nokia, når virksomheden stykker en telefon sammen. Glem alt om avancerede funktioner.

"Den skal være nem at bruge, og de ældre skal ikke kunne fare vild i menuer, og så har vi valgt store tal på store taster, så de ikke behøver at finde brillerne frem, hver gang telefonen skal bruges," siger Eveline Pupeter-Fellner.

Målgruppen for firmaet er reelt set inddelt i tre: Folk uden erfaring med mobiltelefoner, folk med dårlig motorik samt folk, der ikke kan overskue de mange funktioner på almindelige mobiltelefoner.

"Folk, der ikke kender vores telefoner, kan finde ud af at bruge den første gang," fortæller hun.

Selvom firmaet skulle vokse de kommende år, så har Eveline Pupeter-Fellner ingen ambitioner om, at Emporia Telecom skal kaste sig ud i kampen på det traditionelle mobilmarked.

"Aldrig. Aldrig. Vi er ikke skøre," griner hun.

Emporia Telecom blev stiftet af Albert Fellner, som i øvrigt er gift med Eveline Pupeter-Fellner.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job