Microsoft tiltag med frit browser-valg kommer ikke til at rykke nævneværdigt ved deres position på markedet, mener IDC-analytiker Anders Elbak.
"Vi har over de sidste år set et fald i Internet Explores andel af markedet, og det frie browservalg kan da være med til at understøtte den udvikling, men jeg tror ikke, det kommer til at betyde noget væsentligt," siger Anders Elbak.
Han mener ikke, at den gennemsnitlige bruger vil være interesseret i at bruge den tid, det tager for at sætte sig ind i alternativerne.
"Folk vil ikke gide at bruge tid på en popup-skærm, medmindre de decideret har haft problemer med Internet Explorer, så derfor vil det her tiltag ikke føre til, at folk skifter i stor stil," siger Anders Elbak.
Ændringen fra Microsoft kommer på baggrund af, at man fra Operas side har klaget over, at Microsoft inkluderer Internet Explorer som standardbrowser i Windows, og dermed forvrider konkurrencen. 'Ballot screenen' er resultatet af en aftale mellem Windows og EU-Komissionen, der skal være med til at gøre alternativerne til Internet Explorer mere tydelige, men ifølge Anders Elbak, vil det ikke føre til brugerflugt.
"Det, der har rykket ved Microsofts markedsandele de sidste år, er blandt andet, at Apple er gået betydeligt frem. Så Microsofts andel vil sikkert også falde fremover. Men 'ballot-screenen' bliver ikke nogen væsentlig del af den udvikling," siger Anders Elbak.