McKinsey: Regionerne har ansvaret for fejl i data

Det er regionernes ansvar, at dataene i en kritisk rapport om sundheds-it er i orden, mener McKinsey, som dermed afviser at have sløset med rapportens datagrundlag.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

En ny rapport om sundheds-it udarbejdet af konsulenthuset McKinsey & Company vækker utilfredshed i regionerne. De mener, at datamaterialet i rapporten ikke er i orden.

I et svar fra McKinsey indsendt til Finansministeriet gør McKinsey det dog klart, hvem der bærer skylden, hvis dataene er fejlfyldte.

"Det skal desuden fremhæves, at det grundlæggende er regionernes ansvar at sikre, at egne data er korrekte," skriver McKinsey i et afsnit om kvalitetssikring af data.

Rapporten fra McKinsey konkluderer, at regionerne kan spare op mod en halv milliard kroner, hvis de formår at effektivisere deres sundheds-it.

Regioner: Fejl kunne være undgået
Ifølge regionerne er rapporten baseret på et datamateriale, der aldrig gennemgik en lovet valideringsproces i september sidste år, lyder det fra flere regioner.

"En række misforståelser og fejl i datagrundlaget kunne være rettet op, hvis et sådant fælles review havde fundet sted," skriver Region Sjælland i sin kommentar til rapporten.

Regionerne havde dog frem til 25. september sidste år til at validere deres data, skriver McKinsey i en kommentar til regionernes høringssvar. McKinsey henviser til, at der i perioden 13. maj til 25. september blev afholdt 38 møder via telefon, videokonferencer eller ved personligt fremmøde.

Møderne varede i gennemsnit mere end halvanden time, og derudover havde McKinsey et "betydeligt antal" telefonsamtaler samt e-mail-besvarelser, argumenterer McKinsey videre. På de nævnte møder har McKinsey gennemgået en del af datamaterialet med regionerne, står der i svaret fra McKinsey.

"Samlet set er det derfor vurderingen, at der har været rig lejlighed til at gennemføre en krydsvalidering, hvilket er søgt faciliteret blandt andet gennem bilaterale drøftelser og sammenstilling af regionernes datapunkter, jf. f.eks. statusoversigt udsendt til regionerne og diskuteret på telefonmøde d. 23. september," svarer McKinsey og tilføjer:

"Det skal desuden fremhæves, at det grundlæggende er regionernes ansvar at sikre, at egne data er korrekte."

McKinsey: Potentialet er endnu større

Region Midtjylland, der ifølge rapporten har de højeste udgifter til sundheds-it, har siden det første udkast til rapporten påpeget, at regionen har foretaget en fejlberegning.

Udgifter til applikationsvedligehold og -udvikling udgør 40 millioner kroner, men ved en fejl indberettede regionen tallet tre gange, så beløbet blev 120 i stedet for 40 millioner kroner.

Den fejl korrigerede McKinsey ikke for i den endelige rapport, der blev afsluttet 5. januar.

"Vi har ikke mulighed for at vurdere, om de reviderede indberetninger er mere korrekte end de oprindelige, hvorfor der ikke er foretaget korrektioner i forhold hertil," forklarer McKinsey.

Konsulentvirksomheden skriver videre, at "fejlindberetninger har selvsagt indvirkning på effektiviseringspotentialet". Region Midtjylland sendte 2. december et brev til McKinsey med opdaterede tal, hvor de 40 millioner kroner til applikationsvedligehold og -udvikling nu kun fremgår én gang.

150 millioner kroner mere at hente

På baggrund af Region Midtjyllands tal foretog McKinsey en ny beregning, som ikke indgår i den endelige rapport, og her når konsulenterne frem til, at det samlede effektiviseringspotentiale i virkeligheden kan være 150 millioner kroner højere.

"Årsagen hertil er blandt andet, at der i det oprindeligt estimerede effektiviseringspotentiale er udeladt visse datapunkter, da datakvaliteten blev vurderet for tvivlsom. Dette er ikke gjort ved genberegning af det nye potentiale, idet tallene fremhæves som mere valide, hvorfor det antages, at det ikke er nødvendigt at udelade visse datapunkter," skriver McKinsey.

I svaret fra McKinsey gennemgår konsulentfirmaet også sammenhængen mellem udgifter og kvalitet, benchmarking, anbefalinger og konklusioner, metodevalg, investeringer og til sidst enkeltspørgsmål til data og konklusioner.

Computerworld er kommet i besiddelse af rapporten samt svarene efter at have søgt om aktindsigt hos Finansministeriet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Københavnsområdet

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S