Artikel top billede

Google har ikke ansvar for google-annoncer

Google bærer ikke ansvaret for varemærke-krænkelser på google.com, har EU-Domstolen afgjort. Se her hvorfor.

Computerworld News Service: EU-Domstolen vender tommelfingeren op til Google i en sag, der handler om varemærker i online-annoncering.

Til gengæld vender EU-Domstolen tommelfingeren ned til den franske producent af en lang række luksusvarer, LVMH, der havde lagt sag an mod Google, fordi det amerikanske søgeselskab benytter LVMH's varemærker som keywords, der udløser annoncer.

LVMH står blandt andet bag mærkevarer som Moet & Chandon, Louis Vuitton og Christian Dior.

Domstolen konkluderer, at Google ikke har "krænket varemærke-lovgivning ved at tillade annoncører at købe keywords".

Det betyder med andre ord, at Google ikke er ansvarlig for eventuelle varemærke-krænkelser, der finder sted, når Google sælger annoncer, der er koblet op på bestemte varemærke-keywords til varemærke-ejerens konkurrenter.

Man skal være neutral

Sagen danner en vigtig precedens for online-annoncering, og sagens kerne er, at internet service providerne ser ud til fortsat stadig ikke at have ansvar for det indhold, der bliver distribueret på deres netværk.

EU-Domstolen, der er EU's højeste retsinstans, konkluderer, at denne beskyttelse dog alene kan finde sted, hvis internet service providerne er 'neutrale' i forhold til det indhold, der bringes på deres netværk.

Neutraliteten er det op til de enkelte medlemslandes domstoles at afgøre.

"Det er op til de enkelte landes domstole at afgøre, om service providerens rolle er neutral," lyder det fra EU-Domstolen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere