Google har ikke ansvar for google-annoncer

Google bærer ikke ansvaret for varemærke-krænkelser på google.com, har EU-Domstolen afgjort. Se her hvorfor.

Artikel top billede

Computerworld News Service: EU-Domstolen vender tommelfingeren op til Google i en sag, der handler om varemærker i online-annoncering.

Til gengæld vender EU-Domstolen tommelfingeren ned til den franske producent af en lang række luksusvarer, LVMH, der havde lagt sag an mod Google, fordi det amerikanske søgeselskab benytter LVMH's varemærker som keywords, der udløser annoncer.

LVMH står blandt andet bag mærkevarer som Moet & Chandon, Louis Vuitton og Christian Dior.

Domstolen konkluderer, at Google ikke har "krænket varemærke-lovgivning ved at tillade annoncører at købe keywords".

Det betyder med andre ord, at Google ikke er ansvarlig for eventuelle varemærke-krænkelser, der finder sted, når Google sælger annoncer, der er koblet op på bestemte varemærke-keywords til varemærke-ejerens konkurrenter.

Man skal være neutral

Sagen danner en vigtig precedens for online-annoncering, og sagens kerne er, at internet service providerne ser ud til fortsat stadig ikke at have ansvar for det indhold, der bliver distribueret på deres netværk.

EU-Domstolen, der er EU's højeste retsinstans, konkluderer, at denne beskyttelse dog alene kan finde sted, hvis internet service providerne er 'neutrale' i forhold til det indhold, der bringes på deres netværk.

Neutraliteten er det op til de enkelte medlemslandes domstoles at afgøre.

"Det er op til de enkelte landes domstole at afgøre, om service providerens rolle er neutral," lyder det fra EU-Domstolen.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse