Cloud computing kan blive en katastrofe for miljøet

Vores tendens til at være mere og mere på nettet kan få alvorlige konsekvenser for miljøet. Se her hvordan.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Greenpeace advarer i en ny rapport om, at væksten inden for cloud computing vil medføre en stigning i udledningen af drivhusgasser, og organisationen opfordrer store virksomheder som Facebook, Yahoo og Google til at gøre mere for miljøet.

Det kommer i kølvandet på en aktion, som Dell forleden iværksætte mod Dell i Danmark. Det kan du læse mere [url=http:www.cw.dk/art/55626]om her.[/url]

"Skyen vokser på et tidspunkt, hvor klimaet er under forandring, og det er kritisk, at vi får reduceret skadevirkningerne ved energiforbruget," skriver Greenpeace i nyrapport.

"Væksten inden for cloud computing vil medføre et større energiforbrug."

Hvor meget større?

Svært at udregne

Greenpeace erkender, at det ikke er nemt at udregne, men organisationen vurderer, at den elektricitet, som går til verdens datacentre og netværk til telekommunikation - som organisationen kalder "hovedkomponenterne i cloud computing" - vil tredobles i perioden 2007 til 2020.

De store internet-virksomheder arbejder hårdt på at forbedre energi-effektiviteten, hvilket også vil reducere omkostningerne i det hele taget.

Men Greenpeace mener, at de stadig vil vælge at placere datacentre de steder, hvor det giver mest forretningsmæssig mening - selv hvis det betyder, at det skal køres ved hjælp af 'beskidt' energi fra det lokale kulværk.

Rapporten, der har fået titlen "Gør it grønnere: Cloud computing og betydningen for klimaforandringerne," tager udgangspunkt i den kommende udsendelse af Apples iPad.

Greenpeace kalder iPad'en et 'varsel om fremtiden,‘ forstået på den måde, at hovedformålet med enheden er at downloade video, musik og bøger via cloud-baserede tjenester.

Beskidt energi

Det er ikke første gang, Greenpeace har rettet opmærksomheden mod energiforbruget i datacentre, og det er vigtigt for miljøgruppen at gøre forbrugerne opmærksomme på, hvor deres internet-tjeneste kommer fra.

Greenpeace indledte for nyligt en kampagne mod Facebook på grund af virksomhedens beslutning om at bygge et datacenter i byen Prineville i Oregon, der først og fremmest vil blive forsynet med strøm fra det lokale kulværk.

Som kontrast til denne beslutning nævner rapporten Yahoo, der er i gang med at bygge et datacenter uden for Buffalo, New York, som hovedsagligt anvender hydroelektrisk strøm.

Facebooks svarer, at klimaet i Oregon til gengæld gør det muligt for virksomheden at anvende frisklufts-køling, der overflødiggør tunge køleelementer. Virksomheden siger desuden, at den aldrig har "valgt" at køre centret med kulkraft.

"Når man siger, at vi har 'valgt' kulkraft, så ignorerer man samtidig det faktum, at der ikke eksisterer noget, der hedder et datacenter med kulenergi. På samme måde findes der heller ikke noget, der hedder et datacenter med hydroelektrisk strøm. Alle datacentre kører via det netværk, der bliver tilbudt af det lokale værk," sagde Facebook til hjemmesiden Data Center Knowledge i sidste måned.

Selv om begge virksomheder fortsætter med at bygge nye datacentre, har Google og Microsoft gjort deres for at fortælle folk om, hvordan de reducerer deres strømforbrug. Sidste år forslog Google endda en plan til knap 21 milliarder kroner, der skal reducere USA's afhængighed af fossile brændstoffer over en periode på 20 år.

Alligevel vil Greenpeace have internet-virksomhederne til at gøre mere for at øge efterspørgslen efter grøn energi gennem beslutningerne om, hvor et nyt datacenter skal placeres eller ved at udføre lobby-arbejde over for politikerne.

"Hvis cloud-udbyderne vil have en ægte grøn og genanvendelig cloud, så må de bruge deres magt og indflydelse ikke bare til at investere i grønne energikilder men også til at involvere sig i udformningen af de politikker, der kan fremskynde implementeringen af genanvendelig energi, ligesom de skal lægge mere vægt på research og udvikling af lagerenheder, der kan levere elektricitet fra genanvendelige kilder 24/7," skriver Greenpeace.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S