It-chefer frustrerede over manglende cloud-standard

Manglen på standarder kommer mere og mere i fokus, i takt med at cloud computing-branchen vokser.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Brugere af cloud computing er ved at skifte fokus, fra hvad skyen tilbyder, til hvad den mangler.

Det er tydeligt, hvad den tilbyder: såsom evnen til hurtigt at skalere og udrulle, men listen over mangler synes at vokse dag for dag.

Cloud computing mangler standarder for håndtering af data og for sikkerhedspraksis og endda i forhold til spørgsmålet, om en leverandør er forpligtet til at oplyse kunderne, om deres data befinder sig inden for landets grænser eller ej.

Cloud computing-branchen minder om en by, der er i rivende udvikling i det Vilde Vesten. Men den lokale saloon hedder Frustration. Dette ord høres mere og mere i diskussioner om skyen, og konferencen SaaScon 2010 i sidste uge var ingen undtagelse.

Frustrationen over manglen på standarder stiger, i takt med at cloud-baserede tjenester får rodfæste i erhvervslivet. Et eksempel er det store amerikanske rejsebureau Orbitz, der med adskillige forretningsområder tilbyder en voksende række tjenester såsom golfplanlægning og booking af koncerter og krydstogter.

Ligesom mange andre virksomheder, der har orienteret sig mod skyen, er Orbitz både leverandør og bruger af cloud-baseret software-as-a-service. Ed Bellis, der er it-sikkerhedsdirektør hos Orbitz roser i særlig grad SaaS for at støtte virksomhedens vækst og gjort den i stand til at fokusere på sine kernekompetencer.

Men for at tilbyde SaaS-tjenester må Orbitz imødekomme en række kontraktmæssige såkaldte due diligence-krav fra kunderne, der kan "handle om alt muligt" og inkludere ting som sikkerheds-audit og inspektioner af datacenteret, fortæller han.

En mulig løsning kommer i form af en standard til datasikkerhed, der er under udvikling af Cloud Security Alliance, som vil kunne præsentere data i et fællesformat og give kunderne en forståelse af præcist "hvor vi står sikkerhedsmæssigt i dag," forklarer Bellis.

Hvis man kan nå til enighed om en sådan standard "vil det være himmelsk," og det vil "løse en tredjedel af vores interne arbejde med due diligence," siger Bellis.

Han ved dog ikke, hvornår eller om denne standard bliver til noget, da det kræver et enormt arbejde at få en stor mængde brugere og leverandører til at nå til enighed.

De store kræver ubegrænset skadeserstatning

Ved konferencen SaaScon var behovet for brancheaftale tydeligt at spore i både interview og paneldebatter. Selvom ideen bag cloud-baserede tjenester er højere fleksibilitet samt evnen til hurtigt at skalere og udrulle servere, så kan kontrakterne med leverandørerne være alt andet end fleksible, opdagede Keith Waldorf, der er vice president for operatører hos e-recept-tjenesten Doctor Dispense.

Waldorf fortæller om tidligere erfaringer med en tjenesteleverandør, der på et tidspunkt opgraderede sine teknologier, mens hans service-level agreement alligevel låste ham fast som kunde til at benytte den gamle software og hardware, som han i første omgang havde skrevet under på.

De aftaler, som cloud-leverandørerne tilbyder, "er vidt forskellige, og det er virkelig leverandør-præget," fortæller Waldorf. Han er siden gået over til at benytte StrataScale, som giver han dedikeret hardware, der administreres virtuelt.

De store cloud-kunder har pondus til at forhandle vilkår på plads, der giver dem både gennemsigtighed og magt til at håndhæve deres krav. Et eksempel er bestyret i Los Angeles, der i forbindelse med kontraktforhandling om brug af Google Apps indgik en aftale med Google om ubegrænset skadeserstatning, hvis virksomheden nogensinde krænkede sine fortrolighedserklæringer.

Men mange andre brugere har ikke en sådan pondus, og i mange sager vil cloud-leverandørerne ikke engang udlevere de lognings-informationer, der er nødvendige for at kunne bevise et brud på sikkerheden, fortæller Jim Reavis, der er stifter af Cloud Security Alliance.

Jeff Spivey, der er direktør for Security Risk Management, siger, at markedet er nødt til at definere sine behov, for lige nu er det sådan, at "det er leverandørerne, der kører showet."

Det var ikke muligt at finde nogen, der var villig til at give et bud på, hvornår branchen vil nå til enighed om aftaler, der sætter standarder for niveauer af gennemsigtighed om procedurer for håndtering af data og datasikkerhed.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Project & Account Manager

    Københavnsområdet

    Digitaliseringsstyrelsen

    Erfaren IT-profil til videreudvikling af MitID

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job