It-chefer frustrerede over manglende cloud-standard

Manglen på standarder kommer mere og mere i fokus, i takt med at cloud computing-branchen vokser.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Brugere af cloud computing er ved at skifte fokus, fra hvad skyen tilbyder, til hvad den mangler.

Det er tydeligt, hvad den tilbyder: såsom evnen til hurtigt at skalere og udrulle, men listen over mangler synes at vokse dag for dag.

Cloud computing mangler standarder for håndtering af data og for sikkerhedspraksis og endda i forhold til spørgsmålet, om en leverandør er forpligtet til at oplyse kunderne, om deres data befinder sig inden for landets grænser eller ej.

Cloud computing-branchen minder om en by, der er i rivende udvikling i det Vilde Vesten. Men den lokale saloon hedder Frustration. Dette ord høres mere og mere i diskussioner om skyen, og konferencen SaaScon 2010 i sidste uge var ingen undtagelse.

Frustrationen over manglen på standarder stiger, i takt med at cloud-baserede tjenester får rodfæste i erhvervslivet. Et eksempel er det store amerikanske rejsebureau Orbitz, der med adskillige forretningsområder tilbyder en voksende række tjenester såsom golfplanlægning og booking af koncerter og krydstogter.

Ligesom mange andre virksomheder, der har orienteret sig mod skyen, er Orbitz både leverandør og bruger af cloud-baseret software-as-a-service. Ed Bellis, der er it-sikkerhedsdirektør hos Orbitz roser i særlig grad SaaS for at støtte virksomhedens vækst og gjort den i stand til at fokusere på sine kernekompetencer.

Men for at tilbyde SaaS-tjenester må Orbitz imødekomme en række kontraktmæssige såkaldte due diligence-krav fra kunderne, der kan "handle om alt muligt" og inkludere ting som sikkerheds-audit og inspektioner af datacenteret, fortæller han.

En mulig løsning kommer i form af en standard til datasikkerhed, der er under udvikling af Cloud Security Alliance, som vil kunne præsentere data i et fællesformat og give kunderne en forståelse af præcist "hvor vi står sikkerhedsmæssigt i dag," forklarer Bellis.

Hvis man kan nå til enighed om en sådan standard "vil det være himmelsk," og det vil "løse en tredjedel af vores interne arbejde med due diligence," siger Bellis.

Han ved dog ikke, hvornår eller om denne standard bliver til noget, da det kræver et enormt arbejde at få en stor mængde brugere og leverandører til at nå til enighed.

De store kræver ubegrænset skadeserstatning

Ved konferencen SaaScon var behovet for brancheaftale tydeligt at spore i både interview og paneldebatter. Selvom ideen bag cloud-baserede tjenester er højere fleksibilitet samt evnen til hurtigt at skalere og udrulle servere, så kan kontrakterne med leverandørerne være alt andet end fleksible, opdagede Keith Waldorf, der er vice president for operatører hos e-recept-tjenesten Doctor Dispense.

Waldorf fortæller om tidligere erfaringer med en tjenesteleverandør, der på et tidspunkt opgraderede sine teknologier, mens hans service-level agreement alligevel låste ham fast som kunde til at benytte den gamle software og hardware, som han i første omgang havde skrevet under på.

De aftaler, som cloud-leverandørerne tilbyder, "er vidt forskellige, og det er virkelig leverandør-præget," fortæller Waldorf. Han er siden gået over til at benytte StrataScale, som giver han dedikeret hardware, der administreres virtuelt.

De store cloud-kunder har pondus til at forhandle vilkår på plads, der giver dem både gennemsigtighed og magt til at håndhæve deres krav. Et eksempel er bestyret i Los Angeles, der i forbindelse med kontraktforhandling om brug af Google Apps indgik en aftale med Google om ubegrænset skadeserstatning, hvis virksomheden nogensinde krænkede sine fortrolighedserklæringer.

Men mange andre brugere har ikke en sådan pondus, og i mange sager vil cloud-leverandørerne ikke engang udlevere de lognings-informationer, der er nødvendige for at kunne bevise et brud på sikkerheden, fortæller Jim Reavis, der er stifter af Cloud Security Alliance.

Jeff Spivey, der er direktør for Security Risk Management, siger, at markedet er nødt til at definere sine behov, for lige nu er det sådan, at "det er leverandørerne, der kører showet."

Det var ikke muligt at finde nogen, der var villig til at give et bud på, hvornår branchen vil nå til enighed om aftaler, der sætter standarder for niveauer af gennemsigtighed om procedurer for håndtering af data og datasikkerhed.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job