Danskerne googler heftigt efter Google

Når danskerne går ind på søgemaskinen Google, søger de ofte på ordet "google." Hvordan kan det være?

Artikel top billede

Søgemaskinegiganten Google med en markedsandel på langt over 90 procent af alle danske søgninger er et eftertragtet brand- også i Googles egen søgemaskine.

For Google er alle tiders femte mest søgt ord i den danske udgave af den populære søgemaskine. Det viser Googles zeitgeist-service, hvor man kan se de mest søgte ord i den danske version af søgemaskinen siden starten i januar 2004.

Og hvorfor så søge på ordet Google i Google, når man allerede er inde på Googles hjemmeside?

"Umiddelbart giver det ingen mening, men det er givetvis et udslag af, at ingen kan huske Googles subdomæner med Analytics, Maps, Videos og andre services. Derfor søger man efter det i Google," forklarer direktør og partner, Lasse Øster Jørgensen, fra web- og brugervenlighedsbureauet Zornig Interactive.

Hvem husker på telefonnumre?

Han forklarer, at udover besværet med at huske komplicerede URL'er, har folk også gjort det til en vane at bruge en søgemaskine frem for til tider knudrede web-adresser.

Det udsagn bakkes op af, at resten af top 10-listen præges af firmanavne som Facebook, Youtube og Krak, der bare lige skal have tilføjet et .dk eller .com for at kunne bruges i browsernes adressefelt.

Og ved at klikke på "google" i zeitgeisten, kommer der da også en liste med Translate, Maps, Earth og andre Google-services frem.

"Mange har jo nok Google som startside, og så er det nemt og bekvemt at bruge søgemaskinen i stedet for browseren. Der er jo heller ingen, der går og husker på telefonnumre. Folk bruger mobiltelefonernes adressebog i stedet for," lyder det fra Lasse Øster Jørgensen.

Google afviser domæne-spekulation

Søgemaskineselskabets danske afdeling er overrasket over, hvor højt dets eget brand ligger placeret i søge-oversigten.

Samtidig afviser selskabet, at det skulle spekulere i komplekst konstruerede URL'er på sine mange services for at lokke folk ind på søgemaskinen og derved fremvise (endnu) flere reklamer for danskerne.

Folks søgemetoder handler mere om generel webadfærd, lyder det fra Google Danmark, som også forklarer, at søgeselskabet har forsøgt at hjælpe med sit relativt nye redesign af søgemaskinen.

Google henviser dermed til den ændring af søgemaskinens brugergrænseflade i maj, som selskabets landedirektør i Danmark, Peter Friis, kaldte for "den største ændring, søgemaskinen nogensinde har lavet."

Ændringen betød blandt andet, at det nu er nemmere at søge på domæner som maps/kort, videoer og dokumenter i selve søgemaskinens brugergrænseflade.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S