Artikel top billede

Danskerne googler heftigt efter Google

Når danskerne går ind på søgemaskinen Google, søger de ofte på ordet "google." Hvordan kan det være?

Søgemaskinegiganten Google med en markedsandel på langt over 90 procent af alle danske søgninger er et eftertragtet brand- også i Googles egen søgemaskine.

For Google er alle tiders femte mest søgt ord i den danske udgave af den populære søgemaskine. Det viser Googles zeitgeist-service, hvor man kan se de mest søgte ord i den danske version af søgemaskinen siden starten i januar 2004.

Og hvorfor så søge på ordet Google i Google, når man allerede er inde på Googles hjemmeside?

"Umiddelbart giver det ingen mening, men det er givetvis et udslag af, at ingen kan huske Googles subdomæner med Analytics, Maps, Videos og andre services. Derfor søger man efter det i Google," forklarer direktør og partner, Lasse Øster Jørgensen, fra web- og brugervenlighedsbureauet Zornig Interactive.

Hvem husker på telefonnumre?

Han forklarer, at udover besværet med at huske komplicerede URL'er, har folk også gjort det til en vane at bruge en søgemaskine frem for til tider knudrede web-adresser.

Det udsagn bakkes op af, at resten af top 10-listen præges af firmanavne som Facebook, Youtube og Krak, der bare lige skal have tilføjet et .dk eller .com for at kunne bruges i browsernes adressefelt.

Og ved at klikke på "google" i zeitgeisten, kommer der da også en liste med Translate, Maps, Earth og andre Google-services frem.

"Mange har jo nok Google som startside, og så er det nemt og bekvemt at bruge søgemaskinen i stedet for browseren. Der er jo heller ingen, der går og husker på telefonnumre. Folk bruger mobiltelefonernes adressebog i stedet for," lyder det fra Lasse Øster Jørgensen.

Google afviser domæne-spekulation

Søgemaskineselskabets danske afdeling er overrasket over, hvor højt dets eget brand ligger placeret i søge-oversigten.

Samtidig afviser selskabet, at det skulle spekulere i komplekst konstruerede URL'er på sine mange services for at lokke folk ind på søgemaskinen og derved fremvise (endnu) flere reklamer for danskerne.

Folks søgemetoder handler mere om generel webadfærd, lyder det fra Google Danmark, som også forklarer, at søgeselskabet har forsøgt at hjælpe med sit relativt nye redesign af søgemaskinen.

Google henviser dermed til den ændring af søgemaskinens brugergrænseflade i maj, som selskabets landedirektør i Danmark, Peter Friis, kaldte for "den største ændring, søgemaskinen nogensinde har lavet."

Ændringen betød blandt andet, at det nu er nemmere at søge på domæner som maps/kort, videoer og dokumenter i selve søgemaskinens brugergrænseflade.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere