Internet-telefoni bruges til svindel

Det er snydenemt at skjule eller ændre sin identitet i forbindelse med internet-telefoni. Dermed kan modtageren narres til at give fortrolige informationer.

Indhold

Vis nummer-muligheden er en egenskab, som mange telefonbrugere er glade for. Men når det gælder internet-telefoni, er det let at ændre visningen af det opkaldende nummer.

Dermed kan man i praksis udgive sig for hvem som helst ved internet-telefoni, skriver Reuters.

Eksperter fra det amerikanske teleselskab AT&T advarer desuden om, at internettelefoni kan aflyttes, og at denne mulighed forventes misbrugt i fremtiden.

Ingen af disse problemer eksisterer ved fastnettelefoni, hvor teleselskabet har fuld kontrol over forbindelsen.

Der har allerede været flere tilfælde af svindel med falske opkaldsnumre i USA, hvor svindlere har indsat en banks telefonummer som det opkaldende nummer og fraluret brugere deres pinkoder og passwords.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S