Bedre skærme med nanotubes

Motorola har fremstillet et lille display, hvor billedrørets elektronkanon erstattes af millioner af små nanotubes. Det betyder fladskærme med høj billedkvalitet.

Indhold

Nanoteknologi er vejen frem, og i de sidste par år har forskere fra Motorola forsøgt at udnytte nanotubes i displays. Nu er det lykkedes at fremstille en prototype med en skærmdiagonal på 4,7 tommer og en opløsning på 128 x 96 pixels.

Det er meningen, at det lille display skal være en del af en 42 tommer stor fladskærm med en opløsning på 1.280 x 720 pixels.

Nanotubes er ekstremt små cylinderformede kulstofmolekyler, der kan bringes til at fungere som elektronkanoner. Når elektronerne rammer en fosforbelægning, lyser denne op og danner skærmbilledet.

Teknologien kaldes Field Emission Display (FED), og det er ikke kun Motorola, der forsker i sådanne skærme. Samsung og flere andre er også langt fremme i forskningen.

En FED-skærm byder på høj lysstyrke, hurtig responstid og klare farver. Billedkvaliteten er lige så god som fra en gammeldags billedrørsskærm, men opløsningen er højere, og så er en FED-skærm jo flad.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil