OPDATERET: Boo.com er endegyldigt gået fallit efter, at appeller til investorerne om at sikre ekstra 249 millioner kroner (30 millioner dollars) er slået fejl. Investorerne vil ikke mere på trods af en kraftig stigning i tøjsalget i den senere tid, skriver BBC News.
Omkring 300 medarbejdere står nu uden job, heraf 200 i Storbritannien.
Boo.com blev lanceret med 985 millioner kroner (120 millioner dollars) i ryggen. Det tog cirka et halvt år at bruge dem.
Firmaet, der ligger i Carnaby Street i London, og som i øvrigt har kontorer i Stockholm, Paris, New York og München, blev lanceret med det mål at blive verdens første virkelige online forhandler af sportstøj og mode.
Boo.coms problemer har især drejet sig om, at firmaet ikke evnede at opbygge en tilstrækkelig stor kundebase tilstrækkelig hurtigt.
- Vi har været for visionære. Vi ønskede, at alt skulle være perfekt, og vi havde ikke kontrol over omkostningerne, udtaler Boo.com?s medstifter Ernst Malmsten til BBC.
Store forgæves anstrengelser
Stifterne Malmsten og Kajsa Leander, har i forbindelse med lukningen udsendt følgende udtalelse:
- Boo.com´s ledelse har gjort sig store anstrengelser igennem de seneste uger for at skaffe yderligere kapital. Det ville have gjort det muligt at videreføre firmaet med en markant plan. Denne plan involverede en restrukturering af salgsaktiviteterne, udviklingen af en stærk elektronisk handelsplads, der skulle udnytte vores unikke og avancerede teknologiske platform, samt identificere strategiske partnere. Det er skuffende for både ledelse og medarbejdere, at det ikke lykkedes at virkeliggøre denne plan, særligt set i lyset af det stadigt stigende salg.
- Det er kun en ringe trøst for vores medarbejdere, men vi ønsker at takke dem for deres mod, tålmodighed og engagement.
- Vi har en stærk tiltro til, at der i boo.com er en nøgle til en succesfuld forretning og håber inderligt, at de, som nu er ansvarlige for forretningen, også vil kunne se dette, hedder det i Malmsten og Leanders udtalelse.