Telia satser på bredbånds-indhold

Teleselskabet Telia løftede onsdag sløret for deres nye bredbåndsportal Comhjem.dk. Portalen signalerer et fokusskift fra teknologi til indhold.

På et pressemøde onsdag præsenterede Telia portalen Comhjem.dk. Navnet dækker over et websted med fokus på underholdning og andet indhold, der kræver bredbåndsforbindelse.

Den er rettet mod familien og tilbyder en bred vifte af tjenester, blandt andet nyheder, e-mail, spil, fillagring og opskrifter. Repræsentanter for virksomheden lagde ikke skjul på selskabets ambitioner om at blive førende inden for bredbånd, og at portalen skal være med til at slå varemærket Telia fast i brugernes bevidsthed. Det til trods for, at Telia stadig ikke leverer den mest almindelige form for bredbåndsopkobling, ADSL, i Danmark.

? Spørgsmålet omkring, hvordan folk får bredbånd bliver stadig mindre vigtigt. Det, der er interessant er, hvad det kan bruges til, og det vil vi gøre lidt enklere og lidt sjovere, siger Indra Åsander, Telias chef for internet services.

Konkurrence

Med portalen bevæger Telia sig ind på et marked med mange veletablerede aktører. Det bekymrer dog ikke den administrerende direktør, Brian Gjerstrup.

? Vi ser de eksisterende portaler som udvandede søgemaskiner. I forhold til konkurrenterne har Comhjem.dk et meget stærkere fokus på blandt andet underholdning. MSN er nok vores eneste reelle konkurrent lige i øjeblikket. Samtidig er de andre portaler typisk rettet mod lavere opkoblingshastigheder, siger han.

Ifølge Gjerstrup skal portalen have 80.000 jævnlige brugere i løbet af et par måneder, før succesen er sikret.

Mikrobetaling

Comhjem.dk har taget 16 måneder at etablere, og 39 medarbejdere er i øjeblikket afsat til arbejdet med vedligeholdelse. Foreløbig holder Telia de økonomiske kort meget tæt ind til kroppen, og der foreligger derfor ingen oplysninger om, hvor meget det har kostet at etablere portalen eller udgifterne omkring drift. Ifølge Brian Gjerstrup skal indtægterne komme fra blandt andet reklamer, der i forskellige formater lægges ind sammen med indholdet, blandt andet som små tv-reklamer før en musikvideo.

Brugerbetaling for spil og film indgår også i forretningsmodellen, og Telia har været med i FDIM?s projekt om mikrobetaling.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere