Softwarefirmaer truer sig til programsalg

Flere virksomheder, der producerer anonymitetsprogrammer, spiller på forbrugerens frygt for at blive overvåget i deres reklamekampagner. Det er i strid med dansk markedsføringslov.

Du bliver overvåget! Du bliver fyret og stemplet som pervers! Din familie forlader dig, og politiet kommer for at arrestere dig!

Det lyder som et mareridt, men er i virkeligheden blot et lille udpluk af online-reklamebudskaberne for programmerne Internet Eraser og Evidence Eliminator, som virksomhederne Robin Hood Software fra England og Giant Internet, USA, står bag.

Programmerne lover at slette de spor som brug af internet efterlader på computeren, for eksempel surf på pornografiske sider.

? Jeg har simpelthen aldrig set noget, der i den grad spiller på frygt. Kommunikationen er aggressiv, truende og med det meget klare budskab, at vi ved, hvem du er.

Det siger Michael Chabert, administrerende direktør for online-reklamebureauet Dayrates i København. Han er samtidig forfatter til bogen E-marketing.

Den elektriske stol

Produkternes annonceringer gør deres bedste - eller værste - for at overbevise surferne om, at deres liv bliver ødelagt, hvis produkterne ikke straks installeres. Ifølge dansk markedsføringslov er det ulovligt at tale til folks frygt, når der skal sælges varer, og annoncerne har chokeret flere branchefolk.

I annoncerne for Evidence Eliminator gøres blandt andet brug af en lidet appetitlig animation, der viser en mand udhængt som pervers og derefter dræbt i den elektriske stol. En anden annonce bruger surferens egen computer som skræmme-redskab. Her dukker et pop-up vindue med computerens IP-adresse op sammen med beskeden om, at brugeren er under overvågning, og at der allerede eksisterer en fil på vedkommende.

På Evidence Eliminators hovedside tilbydes et link til ?virkelig hardcore? materiale efterfulgt af en advarsel om, at et klik på linket kan føre til utænkelige konsekvenser for brugeren, hvis de ikke downloader programmet.

Lars Stoltze er partner i advokatselskabet Eversheds og forfatter til bogen Internet Ret. Han er ikke i tvivl om, at annoncerne er i strid med markedsføringsloven.

? Det er frygtmarkedsføring, hvor man motiverer folk til køb på en måde, der er direkte i strid med loven, siger han.

Ifølge ham overtræder skræmme-taktikken lovens paragraf 1 om god markedsføringsskik, og at fortælle almindelige brugere, der har kigget på mindre stuerene sider, at de er under overvågning, er misvisende, og derfor i strid med lovens paragraf 2.

Svært at skabe sag

Forbrugerstyrelsen ønsker ikke at kommentere de konkrete annoncer, da der ikke er oprettet en sag, og afsendervirksomhederne ikke har haft mulighed for at forsvare sig.

Fuldmægtig Malene Winter bekræfter dog, at det er ulovligt at bruge frygt og misvisende oplysninger i reklamer. Ifølge hende er det svært at bringe afsendere af internationale online-annoncer til ansvar, selv om de bryder loven. Det er nemlig ikke nok at bevise, at produktet sælges til danske forbrugere.

Det skal bevises, at markedsføringen henvender sig til danske forbrugere for eksempel ved at bruge det danske sprog. Det er ikke gældende for annoncerne fra Giant Internet og Robin Hood Software.

På trods af gentagne henvendelser har det ikke været muligt at få en kommentar fra de to virksomheder. Siden henvendelserne har det ikke været muligt at komme ind på siderne fra Robin Hood Software.

Det er ikke kun i Danmark, at der er kig på skræk-annoncerne. Ifølge en artikel på wired.com har også det amerikanske Federal Trade Commission kig på de misvisende reklamer.

Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car