Det er populært at investere i en GPS til bilen. Det skulle spare os for tid og kræfter med at slå op i Kraks vejviser, hvis man ikke kan finde vej på bilturen.
Alt i alt en teknologi som skulle hjælpe os, men i virkeligheden bliver der bandet og svovlet godt og grundigt over GPS'en, når den driller. Og det gør den tit.
Det kan mærkes hos Garmin, der er storleverandør af GPS-produkter, og her må servicemedarbejdere yde assistance over telefonen til omkring 75 kunder hver dag. Der er især problemer omkring sommerferien, hvor henvendelserne stiger med 300 procent.
- Folk kan virkelig hidse sig op over et lille stykke elektronik, som de ikke lige kan finde ud af, men de falder ned som blide lam, når vi forklarer, hvor let det er, siger supporter Christian Rex Sørensen fra FairPoint Navigation A/S, der står for kundehenvendelser til Garmins danske supportafdeling.
Det suverænt mest stillede spørgsmål er, hvordan kortet i Garmins navigationssystemer opdateres. En meget stor del af kunderne tror, at kortopdateringer er gratis, men dette er ikke tilfældet. Alle Garmins GPS'ere benytter kort fra Navteq, og en opdatering til nyeste version koster 75 dollar, cirka 425 kroner, via Garmin.com.
Ellers er forvirringen stor omkring TMC-systemet (Traffic Message Channel), hvor kunderne gerne vil vide, om det koster penge. Det gør det ikke i Danmark, mens der i nogle andre europæiske lande skal betales abonnement.
På tredjepladsen over spørgsmål til Garmins supportafdeling er det forholdsvis simple: Hvordan indstiller jeg GPS'ens sprog og ur.