Avatar billede palleren Novice
12. marts 2015 - 15:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af adressefelt i vejnavn og husnummer

Hej

Jeg har en kolonne med en masse adresser i et ark.

I et andet ark ønsker jeg at læse adresserne ind, men fordelt på 2 rækker.

Dvs... i ARK1, felt A1 fx... har jeg adressen "Gammel Køge Landevej 22"

I mit andet ark...lad os sige ARK2, ønsker jeg at i feltet A1 Står vejnavnet...og i A2 står kun nummeret.

Adressen kan også blot være "Roskildevej 1, og kort fortalt ønsker jeg at splitte denne adresse kolonne op i "VEJNAVN" og "NUMMER".

Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan jeg nemt og smertefrit gør dette, så håber en skarp excel ninja herinde kan hjælpe mig.

Vh Palle
Avatar billede madklub Guru
12. marts 2015 - 15:55 #1
Avatar billede jens48 Ekspert
12. marts 2015 - 17:02 #2
Eller du kan bruge denne fomel til Gadenavnet:

=IFERROR(LEFT(A4;FIND(CHAR(1);SUBSTITUTE(A4;" ";CHAR(1);LEN(A4)-LEN(SUBSTITUTE(A4;" ";"")))));"")

og denne for nummeret:

=IFERROR(RIGHT(A4;LEN(A4)-FIND(CHAR(1);SUBSTITUTE(A4;" ";CHAR(1);LEN(A4)-LEN(SUBSTITUTE(A4;" ";"")))));"")
Avatar billede natkatten Mester
12. marts 2015 - 17:08 #3
Og en tredje mulighed (dansk Excel):

Navnet i B2
=VENSTRE(A2;LÆNGDE(A2)-LÆNGDE(C2)-1)

Nummeret (med evt. bogstaver efter) i C2
=HØJRE(A2;LÆNGDE(A2)-MIN(FIND({0;1;2;3;4;5;6;7;8;9};A2&"0123456789"))+1)
Avatar billede jens48 Ekspert
12. marts 2015 - 21:08 #4
Til Natkatten: Kortere formel, men hvis adressen er "5. Juni Plads 12" går det galt.
Avatar billede palleren Novice
13. marts 2015 - 08:12 #5
Hej

Tak for alle svarene, jeg håber på at nå at afprøve det i dag, så skal jeg nok vende tilbage:)
Avatar billede palleren Novice
13. marts 2015 - 15:23 #6
Jeg kan ikke bruge "IFERROR" ...formoder det er "ER.FEJL" på dansk?

(Ja mit excel på job er bare så fantastisk det er dansk)
Avatar billede palleren Novice
13. marts 2015 - 15:29 #7
Det var henvendt til Jens48 :)
Avatar billede jens48 Ekspert
13. marts 2015 - 18:27 #8
Nej, det hedder HVIS.FEJL

Du får lige formlerne på dansk:

=HVIS.FEJL(VENSTRE(A4;FIND(TEGN(1);UDSKIFT(A4;" ";TEGN(1);LÆNGDE(A4)-LÆNGDE(UDSKIFT(A4;" ";"")))));"")

=HVIS.FEJL(HØJRE(A4;LÆNGDE(A4)-FIND(TEGN(1);UDSKIFT(A4;" ";TEGN(1);LÆNGDE(A4)-LÆNGDE(UDSKIFT(A4;" ";"")))));"")

Der ligger en formeloversætter på http://en.excel-translator.de/
som jeg har brugt. Den skal nok bruges med forsigtighed, da jeg har set at den ikke oversætter helt korrekt
Avatar billede palleren Novice
16. marts 2015 - 11:02 #9
Hej igen Jens

Tak for oversætter linket, sådan en har jeg ledt efter:)! Men ja..er klar over man nok skal se lidt kritisk på dens oversættelser...ligesom med google translate vel ;)!

JEg har testet din formel men får et problem ved fx et vejnavn som

"Gammel Køge Landevej" ... Det overordnede problem som jeg ser det er at vejnavne ikke er super stringente...

Kan din formel tweakes til at tage højde for dette?

vh Palle
Avatar billede jens48 Ekspert
16. marts 2015 - 13:14 #10
Den første formel tager det der står før sidste skillerum og den anden formel tager det der står efter sidste skillerum. Det er med andre ord lige meget om gadenavnet er delt eller ikke, blot der er skillerum mellem navn og nummer og ikke mellem nummer og et eventuelt bogstav
Avatar billede palleren Novice
16. marts 2015 - 14:29 #11
Det virker fint nu...fantastisk Jens! Mange tak for hjælpen, og der er point på vej til dig:)

Hav en god dag!

vh Palle
Avatar billede palleren Novice
16. marts 2015 - 14:30 #12
Hmm hvis du opretter som et svar kan jeg give point :)
Avatar billede jens48 Ekspert
16. marts 2015 - 14:34 #13
Så må jeg hellere smide et svar
Avatar billede palleren Novice
16. marts 2015 - 15:58 #14
Tak for hjælpen:)