Avatar billede wesso Juniormester
05. oktober 2016 - 14:51 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Er stregkoder, som man bruger til f.eks. dagligevarer produkter unikt?

Dvs når en producent af f.eks. (mælk, chokolade, slik osv. ) producerer den 01.november 2016 en mængde til levering til forskellige forhandlere og dagligevarer butikker, så vil jeg mene at alle eksemplarer af den samme produkt, har den samme stregkode.

Men er det stadig væk det samme for altid også til næste leverence om f.eks. 2 år.

Kort sagt...

Er et produkt tilknyttet et unikt stregkode for altid?

Og hvis det er JA, hvordan får man fat i det produkt info (stregekode tilhørende følgende produkt med følgende produkt detaljer).
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2016 - 15:29 #1
Efter så vidt jeg ved er stregkoder ikke unikt - de laver "bare" en nummer, og denne nummer kan så oversættes vha en database
så kan Føtex for eksempel bruge din forhandlers kode og oversætte det til "Minimælk" eller lignende
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. oktober 2016 - 16:55 #2
Helt korrekt, en vare i bilka kan f ex väre en helt anden i Irma hvis man tager efter stregkode.

https://www.barcodesinc.com/generator/index.php

Her kan man lege lidt med det.
Avatar billede wjens Guru
05. oktober 2016 - 17:19 #3
Stregkoderne på varerne i butikkerne er unikke EAN koder. Som producent kan man købe et interval af koder, som man så selv deler ud. F.eks. at en vare er 1 liter letmælk. Systemet sikrer at butikkerne har unikke nøgler til deres vare/pris kartotek i kasseapparatet.

http://www.gs1.dk/gs1-standarder/maerkning-stregkoder-og-rfid/ean-og-upc/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. oktober 2016 - 19:51 #4
Men stregkoden indeholder ikke informationer om lot, produktionsdato, udløbsdato eller andre informationer - kun et "nummer".

I gamle dage kunne du iøvrigt genkende varer med "dansk" stregkode ved, at de startede med 4-5 eller 4-7 - det ser ikke helt ud til at gælde i dag - min mælk og andre varer jeg regner med er fra DK, hedder i dag 5-7xxxxxxx

Tag din (android) telefon og installer https://play.google.com/store/apps/details?id=me.scan.android.client
Så kan du selv se hvad stregkoderne indeholder... - både de "gammeldags" og nyere.
Avatar billede fxj Juniormester
05. oktober 2016 - 20:45 #5
På fødevarer er stregkoden unik. Dog kan den godt skifte på det samme produkt - f.eks. hvis man har en private label dåse flåede tomater. Produktet har samme spec. og udseende, men stregkoden er forskellig fordi leverandøren er en anden.
EAN13 stregkoden bruges i de fleste kasseapperater til at sælge varen, men man godt have en anden stregkode på som indeholder udløbsdato, lotnummer osv.

Nogle varer har også en stregkode på kassen og en helt tredie på pallen. Dette for at lette pluk og status. Som der står ovenfor er EAN13 en standard man tilslutter sig og betaler for.

Omvendt er det med f.eks.tøj. Her sætter butikkerne ofte deres egen stregkode på - også fordi en blå t-shirt ofte får samme stregkode af producenten, men butikken har brug for at vide hvilke størrelse der er solgt af hensyn til stykregnskab og statistik/datamining.

Vær obs på at du ofte kan google en stregkode - så er dte bare at lægge et nummer til hver gang :-)
Hvad skal du bruge det til? Jeg har et stort datasæt af eankoder på dagligvarer, men ved også det vil kræve ressourcer at få det ud i en csv
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2016 - 21:13 #6
Jeg kan også lige tilføje, at stregkoderne også kan indeholde bogstaver - så kan en Computerproducent feks. printe macadressen og/eller serienummer af computeren på kassen, samt dens tilhørende stregkode
Avatar billede eurositi Ekspert
06. oktober 2016 - 00:37 #7
Du kan også lave egne stregkoder med en stregkode-font. Den oversætter rent ud sagt tekst til stregkoder.
Nogle scannere kræver vistnok, at det er såkaldte Code39 stregkode-fonte.
Avatar billede wesso Juniormester
06. oktober 2016 - 14:39 #8
@fxj:
Jeg har i tanker at lave en app, der kan læse et produkt ind via en stregkode, ligesom "Coop Bip & Betal" app