Avatar billede Filholm Seniormester
15. august 2017 - 14:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Returnerer største værdi og navn over flere kolonner

Mit ark forklaret
Fem skoler med elever deltager i en konkurrence (der er flere, men skal lige have det til at virke først)

I kolonne A er deltagerne fra skole 1 - i kolonne B er deres resultat
I kolonne C er deltagerne fra skole 2 - i kolonne D er deres resultat
osv.

Den øverste elev står i A5 - C5 - E5 osv

  A        B      C        D        E        F      osv henad til 5 kolonner med elever
elev  point  elev  point  elev  point
osv nedad til ca. 50 elever pr skole

Mit problem.
Jeg vil gerne at Excel viser en top 5 over elever på tværs af kolonnerne/skolerne.

Har prøvet med INDEKS+SAMMMENLIGN, men jeg kan ikke få det til at virke henover flere kolonner.

Der ligger en test udgave af arket her, hvis det er til nogen hjælp.
https://ufile.io/aoh7v

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede store-morten Ekspert
15. august 2017 - 14:29 #1
Hvad med kun at bruge 3 kolonner?

I kolonne A er deltagernes skole navn
I kolonne B er deres navn
I kolonne C er deltagernes point

Så kan du sortere efter: skole navn
Eller: point
Avatar billede kim1a Ekspert
15. august 2017 - 14:33 #2
Jeg sad og eksperimenterede med en top5 over hver skole i en lang liste og så tage en top5 af denne, men udfordringen er naturligvis når der er ens resultater.

Kan to elever på samme skole få ens resultat?

Min indskydelse var formlen large - jeg fik en løsning af en herinde på et gammelt spørgsmål:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/990289
Se indlæg #5
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. august 2017 - 15:05 #3
#2 inlæg #5's link er dødt så.....

Jan
Avatar billede kim1a Ekspert
15. august 2017 - 15:19 #4
Æv, men forklaringen står nedenfor. Jeg arbejder desværre ikke samme sted længere, så jeg kan ikke finde det frem igen.
Avatar billede Filholm Seniormester
15. august 2017 - 16:11 #5
Ja, to elever på samme skole kan godt få samme score/point.

Jeg kunne lave det i tre kolonner som store-morten foreslår, men jeg tror ikke det vil virke, da der skal være plads op til 50 elever pr. skole og de skal kunne skrives ind løbende (altså alle 50 pladser er ikke optaget fra start), derfor er de sat op i kolonner på den måde (for overskueligheden). Desuden skulle det gerne bruges til en del flere skoler end kun de 5, men, hvis det ikke kan løses på en anden måde, så må jeg jo gøre det således.

PS: jeg fatter HAT af - https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/990289, sorry.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. august 2017 - 16:24 #6
Mon vi er over i en VBA løsning, der vil det kunne laves

Jan
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. august 2017 - 18:54 #7
Hej Filholm

Vedlagt et link til et forslag som kan løse det ønskede.

Jeg hører gerne dine kommentarer.

https://www.dropbox.com/s/29uxyqx93lnzno2/St%C3%B8rste%20v%C3%A6rdie%20og%20navn.xlsm?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. august 2017 - 00:19 #8
Denne brugerdefinerede function virker!!

Koden sættes i et modul.

Option Explicit
Dim rOmråde As Range, rCell As Range, iKolonne As Integer, iTopNr As Integer, iPoint As Integer
Dim sString As String
Function StørstLopslag(Matrix As Range, PlaceringNr As Integer, Opslag_1_eller_2 As Integer) As String
    Application.Volatile
    Set rOmråde = Matrix
    iKolonne = Opslag_1_eller_2 - 2
    iTopNr = PlaceringNr
    iPoint = Application.WorksheetFunction.Large(rOmråde, iTopNr)
    For Each rCell In rOmråde
        If rCell.Value = iPoint Then
            If sString = "" Then
                sString = rCell.Offset(0, iKolonne).Value
            Else
                sString = sString & ", " & rCell.Offset(0, iKolonne).Value
            End If
            If IsNumeric(rCell.Offset(0, iKolonne).Value) Then sString = rCell.Offset(0, iKolonne).Value
        End If
    Next
    StørstLopslag = sString
    sString = ""
End Function

=StørstLopslag($A$12:$J$19;1;1)

=StørstLopslag(Matrix;Placering;Kolonne)    Kolonne=1 kommer navn, kolonne=2 kommer point

Mvh Jan
Avatar billede Filholm Seniormester
16. august 2017 - 10:51 #9
BINGO!!!
Jan Hansen - jeg ved ikke hvem du er og hvad du laver, men du er genial til det her.

Jeg takker naturligvis for alle de forskellige forslag der er kommet.

Filholm
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. august 2017 - 12:04 #10
Rødmer, velbekomme