Avatar billede KFPS Mester
06. februar 2018 - 14:13 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Opdel enkelt xelle i flere, med forskelligt indhold

Hej

Jeg har en trukket en rapport, og har en masse celler der f.eks. lyder som følger:
10x20 (med X, ikke et gangetegn)
4x20
3x5
15x30
5x5
osv.

Skal gerne have opdelt hver celle i tre, så jeg får
10  x    20    for til sidst at kunne få resultatet i en fjerde celle (200)

Hvis jeg indsætter = foran foreslår excel selv at rette x'et til *, men problemet er at i enkelte celler er der to stk. arbejder i, således at der står 4x10*2. Denne skal jeg gerne opdage, så jeg ved at her gemmer sig to resultater af 40. Dette vil jeg misse ved indsættelse af =.
Har MANGE celler, så skal gerne få opsat noget der giver mig resultat pr. celle, og også fanger to arbejder gemt i én celle.

Håber ovenstående giver mening :)
Avatar billede falster Ekspert
06. februar 2018 - 14:22 #1
Brug f.eks. Data - Tekst til kolonner med x som afgrænser til at få talværdierne i hver sin kolonne. Gå videre herfra med gangeformel.
Avatar billede KFPS Mester
06. februar 2018 - 14:31 #2
Tak falster, det virker fint. Jeg har dog opdaget et problem. Der er nogle gange der er brugt et stort X mellem tallene, andre gange et lille x.
Har lige forsøgt at gøre fordelingen to gange, men så mister jeg de tal jeg fordelte første gang.
Er det mig der ikke kan regne ud at bruge denne funktion smart nok?
Avatar billede falster Ekspert
06. februar 2018 - 14:40 #3
Funktionen kan kun tage én afgrænser af gangen. Kan du ikke lave en søg erstat x -> X eller omvendt først. Så er der kun én afgrænser.
Avatar billede KFPS Mester
06. februar 2018 - 14:48 #4
Fornemt, det virker perfekt :) Er lidt grøn som du nok kan fornemme.