Avatar billede KFPS Mester
07. februar 2018 - 10:27 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til =HVIS funktionen

Hej

Jeg har en masse data i et ark, og skal gerne have en enkelt celle (f.eks. O6) til at kigge om i der i en anden celle (f.eks. E6) står el. Hvis der gør, skal der i celle O6 stå 19,5. hvis ikke el fremgår i E6, skal der intet stå.
Jeg synes at forstå at =HVIS funktionen skal være løsningen? Men kan ikke få det til at funke...

Bemærk at der i cellen E6 også vil kunne stå andet end el, så der skal dermed søge i hele cellen efter "el".

Håber i forstå min mening.
07. februar 2018 - 10:38 #1
Kunne se sådan her ud

=HVIS(IKKE(ER.FEJL(FIND("el";A1)));19,5;"")
Avatar billede KFPS Mester
07. februar 2018 - 10:48 #2
Hej Thor.
Det virker som sådan fint, men hvis der står noget andet i celle A1 (hvilket der gør mange gange) så skal den gerne sige 0. Ellers ødelægger den de videre formler, da den er sat til at tillægge de 19,5. dvs hvis ikke der står el forsøges der at tillægge formlen, og jeg ender ud med #VÆRDI! i mit resultat.
07. februar 2018 - 10:52 #3
Åh - det er en af de svære...

=HVIS(IKKE(ER.FEJL(FIND("el";A1)));19,5;0)
Avatar billede KFPS Mester
07. februar 2018 - 11:00 #4
Haha ja okay, simpelt nok når man ved hvor ;)

Tak Thor det virker perfekt.

Kan du hjælpe mig med en anden version af ovenstående?

Jeg skal på samme måde have en celle til at se om der i en anden celle er 0%, for så at skrive 1,15. hvor hvis ikke der gør det, skal der stå 1.
MEN... her står altså også 10% 20% osv. Alle de steder 0 indgår skriver den fejlagtigt 1,15 istedet for 1. Så jeg skal have den til KUN at skrive 1,15 hvis der decideret står 0%, og intet andet.

Hvorledes skal formlen så ændres?
07. februar 2018 - 11:19 #5
Det er bedst at oprette et nyt spørgsmål
Avatar billede KFPS Mester
07. februar 2018 - 11:25 #6
Det gør jeg :)