Avatar billede KFPS Mester
07. februar 2018 - 13:59 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

=HVIS funktion, hvor hvis noget forekommer, skal der fratrækkes værdi i anden celle

Hej

Jeg har en masse data som er eksporteret fra et andet program.
Jeg skal have en skabelon op at stå, da dette kommer til at foregå mange gange fremover.

Info: Jeg har en generel opstilling med værdier som resultat. Der kigges i J6 hvad der er registreret, og dette giver vha. formlen =(LOPSLAG(J6;Enhedspriser!$A$5:$D$11408;3;FALSK) en værdi ud fra en seperat fane med enhedspriser. Disse enhedspriser bliver listet i L6.
I forlængelse af dette bruges formlen =HVIS(IKKE(ER.FEJL(FIND("manchet";H6)));Enhedspriser!$C$404;0) til at tillægge en værdi til resultatet i L6, såfremt manchet forekommer i celle H6 og tillægge ingenting såfremt manchet ikke forekommer.

Problemstilling: Jeg vil gerne i O6 få cellen til at kigge i H6 om Støbning forekommer, og hvis det gør, søge i mine enhedspriser efter værdi, og oplyse om dette i O6, men også erstatte værdien i L6. Da støbning skal være en pris  for sig selv, og ikke et tillæg.

Håber det giver mening.
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 08:31 #1
Prøv i O6: HVIS(H6="Støbning";LOPSLAG(.......);"")
Og tilret L6: HVIS(O6<>"";O6;LOPSLAG(J6;Enhedspriser!$A$5:$D$11408;3;FALSK))

Vh
Anedi
Avatar billede KFPS Mester
08. februar 2018 - 09:30 #2
Hej Anedi

Tak for svar.
Med denne løsning bliver resultatet i L6 desværre 0, hvis ikke der fremgår støbning i H6. Her skal den gerne bibeholde det originale resultat, såfremt der ikke står støbning i H6.
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 09:52 #3
Jeg skal lige forstå hvad det er du vil have i L6 og hvad der kan stå i H6. Står der kun eksempelvis støbning i H6 eller er deten tekst der indeholder støbning?

1) Hvis der står støbning i H6, slår du en værdi op i enhedspriserne og får den returneret i O6, er det korrekt?
2) Hvis der så står en værdi i O6, så vil du i L6 have værdien fra O6, korrekt?
3) Hvis der ikke står en værdi i O6, så vil du have et andet opslag fra enhedspriserne, samt evt. et tillæg, hvis der står manchet i H6, korrekt?

I tilfælde af ovenstående vil formlen i celle L6, skulle se sådan ud:
=HVIS(O6<>"";O6;LOPSLAG(J6;Enhedspriser!$A$5:$D$11408;3;FALSK)+HVIS(FIND("manchet";H6;1);DEN VÆRDI DE SKAL TILLÆGGES;0)

Vh
Anedi
Avatar billede KFPS Mester
08. februar 2018 - 10:15 #4
Jeg kan godt se at jeg ikke har uddybet nok omkring mit foreløbige setup, i forhold til hvad jeg efterspørger.

Spørgsmål 1, korrekt
Spørgsmål 2, delvis korrekt. Den skal så erstatte eventuelle resultater i L6.
Spørgsmål 3, i princippet korrekt, men her må jeg lige uddybe min opsætning.

Hele arket er sat op til således at B6-J6 er fyldt med data fra eksporten. I L6 kigges der efter hvilken værdi der er i J6 (hovedarbejdet) og får en værdi fra enhedpriserne på en anden fane. (M6 og N6 bruges til det samme, da jeg ser på løn, materialer, og samlet)
- Derefter kigger O6 (har i første post skrevet O6, men mente U6) efter værdien "el" i F6. fremkommer det, kommer en værdi i O6. denne værdi tillægges i L6.
- P6 kigger i H6 efter værdien "manchet" og bla bla værdi i L6.
- Sådanne tillæg ledes der efter i celler frem til T6 og tillægges L6, såfremt de oplistede værdier fremkommer.
Dette fungerer fint, da alle de hidtil listede værdier er tillæg til arbejdet i J6 (mit udgangspunkt)

arbejdet med støbning er dog ikke et tillæg til udgangspunktet i J6, men er i princippet sit eget udgangspunkt. så U6 (Den vi har kaldt O6 til nu) skal se efter støbning, fremkommer dette skal U6 få en værdi. Såfremt der så opstår en værdi i U6, skal denne værdi fremkomme i L6, istedet for hvad der ellers vil komme (der vil stadig være en værdi i J6, så alle de andre opsætninger gør sig stadig gældende)
Men hvis ikke der er nogen støbning, vil der ikke komme nogen værdi i U6, hvorfor L6 skal bibeholde værdier hentet.

Håber du forstår min intention :)
Og tak for hjælpen
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 10:26 #5
Så må formlen i L6 skulle hedde:
=HVIS(U6<>"";U6;LOPSLAG(J6;Enhedspriser!$A$5:$D$11408;3;FALSK)+SUM(O6:T6))

På den måde får du værdien fra U6, hvis der står en værdi her i L6.
Hvis der ikke står noget i U6 får du din opslagsværdi plus alle tillæg fra cellerne O6 til T6. Disse skal rettes til, så de passer med dine tillæg i arket.

Vh
Anedi
Avatar billede KFPS Mester
08. februar 2018 - 10:48 #6
Det virker logisk opsat (selvom jeg ikke kan tyde starten af formlen :) Men den viser desværre stadig "0" i L6, hvis ikke U6 får en værdi (grundet støbning)
Videregivelse af værdi I U6 virker dog.
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 10:53 #7
Formlen siger, at hvis U6 er anderledes end "" (en tom værdi), altså hvis der står noget, så skal denne værdi returneres i U6.
Omvendt, hvis der ikke står noget i U6, så skal den lave det gamle Lopslag og tillægge summen af tillæg i O6 til T6.

Prøv at lave Lopslaget for sig selv. Får du returneret andet end en nulværdi?

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 10:53 #8
Alternativt, upload dit ark, så er det nemmere at se hvad det er der går galt.

Vh
Anedi
Avatar billede KFPS Mester
08. februar 2018 - 11:06 #9
Hvis jeg fjerner alt før LOPSLAG, så får jeg den korrekte værdi, også tillagt eventuelle værdier i O6-T6. Så tænker noget går galt når der forsøges at erstatte med eventuel værdi i U6

Hehe hvis jeg gør det græmmer du dig over mit arbejde :) Er på ingen måde haj til Excel
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 11:12 #10
Ok, så står der noget andet end "" i U6. Står der 0, hvis der ikke står støbning i H6?

Så prøv:
=HVIS(U6<>0; og så videre)
Avatar billede KFPS Mester
08. februar 2018 - 11:27 #11
Smukt! nu er den der :) tusind tak for hjælpen.

Jeg ved ikke hvor mange bokse jeg skal markere som løsning her :D haha
Avatar billede anedi Ekspert
08. februar 2018 - 12:18 #12
Det var godt det lykkedes, velbekomme.

Vh
anedi