Avatar billede Marc Novice
26. februar 2018 - 19:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Terning Sandsynlighed

Jeg har haft det her problem hele dagen og tænke nogle af i smarte mennesker kunne hjælpe mig. Hvor mange gange skal jeg slå med en terning for at få 95% chance for at få en sekser?
Avatar billede falster Ekspert
26. februar 2018 - 21:11 #1
Teoretisk set har du 1/6 chance for en sekser hver gang, at du slår. Der kan ikke opstilles en model, der besvarer dit spm., da sandsynlighed i dette tilfælde ikke akkumulerer sig.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. februar 2018 - 22:25 #2
Du skal slå 17 gange.
Du kan regne sandsynligheden ud for at få en sekser ud af n antal kast med denne formel:
=1-(5/6)^n
Avatar billede falster Ekspert
27. februar 2018 - 00:14 #3
Jens har ret - glemt mit #1

Løsningen er via "Bernoulli trial"

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli_trial

tror jeg nok, men jeg skal ikke vove mig dybere ud nu :-)
Avatar billede Marc Novice
27. februar 2018 - 08:42 #4
Tusinde tak for hjælpen Jens.