Avatar billede Tom K. Forsker
14. marts 2018 - 07:54 Der er 3 kommentarer

Forskellig udregninger i samme felter

Godaften i stuerne.
Så må jeg ty til tasterne igen.
Jeg har et ark hvor jeg registrer modtagelser/afkald af varer.
Eksempel på data der indtastes:

Bilagnr, Vejerseddel-/følgeseddelnr. TypeKode(T), TypeTekst, Dato1, 2, 3. Tid1, 2, 3. Vogn, Brutto(M1), Tara(M2), Netto(M3), Mægde1(M4), M5, LocationKode. Location, sag, Faktura, Fdato. Leverandør.

De forskellige varer linjer kan både være tilgang/positive og afgang/negative.

Opgaven ligger i at få felterne M1-5 til at udregne på forskellig vis ud fra (T).
Eksempel:

(T)     tekst             (M1)     (M2)     (M3)     (M4)     (M5)
D     Disel                  35,00    9,35          327,25 kr.
S    stabilgrus     16780    26320    9540 kg.    5,61     m³
BA    Beton affald    26320    16780    -9540 kg.    5,61     m³
R24    Rende 24     3        45    stk          1,5     m³
R24    Rende 24     -3        -45    stk.      1,5    m³

Jeg har et Akrk2 hvor jeg kan sætte koder ind for hver enkel (T)
Er der nogle gode forslag til kodning af linjer i Ark1?

Beklager den dumme opsætning af dette opslag, jeg kan ikke vise <tab> eller <tabeller>
Avatar billede jkrons Professor
14. marts 2018 - 09:28 #1
Du skal ud i enten noget med HVIS, fx HVIS(cellen med type=D;formel;HVIS(cellen med type=S;formel;HVIS(og så fremdeles eller du skal lave en tabel med værdierne, og så bruge LOPSLAG til beregningerne.
Avatar billede Mads32 Ekspert
14. marts 2018 - 22:15 #2
Hej

Jeg har prøvet at lave et lille eksempel med 2 forslag.

Jeg har et eksempel med hvis-formler, men jeg tror det bliver besværligt hvis du får mange flere Typekoder.

Jeg foreslår at du ændre dine inddata områder så de bliver lidt mere strukturede, så kan du nøjes med at opstille en formel der kan klare dine forskellige Typer.
Som du kan se i mit eksempel, samler jeg alle inddateringer som kommer fra vejesedler i en gruppe, Alle andre mængder i en gruppe, og så endelig en kolonne til eventuelle prise.

Jeg hører gerne dine kommentarer.

https://www.dropbox.com/s/omtl6snc0dnadp6/Forskellig%20udregning%20i%20samme%20felter.xlsx?dl=0
Avatar billede Tom K. Forsker
15. marts 2018 - 06:25 #3
Hej Mads32.

Du har ganske ret i det du foreslår, det er i store træk også sådan indtastningen foregår i dag.

Iden med at samle mest muligt i færrest felter, kom i forbindelse med et ønske om at mindske muligheden for fejl indtastninger.
Kikker nok mest mod forud defineret felter i Typetabellen. kan bare ikke finde den rigtige løsning.
Tak for dit indlæg. :-)