Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 09:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

formel til tidslinje

Jeg har lavet en tidslinje, fra kl. 00:00 - 24:00, som er inddelt i intervaller af 10 min. Skal fx bruges til at vise i farver, hvornår en bil kører og holder stille. I to forskellige celler angives, hvornår bilen kører, altså fra og til. Hvis man fx skriver fra kl. 13:00 til kl. 14:15, (skal forlænges til 10 min. interval, 13:00-14:20) så farves celler gule i nævnte tidsrum. For at lave formlen markerer jeg cellen der skal blive gul, går i betinget formatering, og skriver formlen: =og(AL12>=0;AL12<=10)  gul

Men er ikke sikker på at det er rigtigt, og den hvordan skal jeg formatere klokkeslet, der skal omregnes i den farvede linje?
Avatar billede finb Ekspert
14. marts 2018 - 09:33 #1
Det er meget nemmere for dig at sætte gps i bilen, evt. live.
En køreskive kan også gøre det.
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 09:34 #2
Men det skal bruges til mange forskellige biler
Avatar billede anedi Ekspert
14. marts 2018 - 09:46 #3
Hvis du har dine 10 minutters intervaller i række 1 og vil farve værdierne i række 2 baseret på start- og sluttidspunkt A3 og A4, så prøv denne formel som betinget formatering:
=IF(A1>=$A$3;IF(A1<=$A$4+10/60/24;TRUE;FALSE);FALSE)

På dansk er IF=HVIS, TRUE=SAND og FALSE=FALSK
Avatar billede ebea Ekspert
14. marts 2018 - 10:19 #4
Du kan ændre din tidsintervaller, fra en anden celle, med f.eks.:
=AFRUND.LOFT(AL12;"0:10")
Der får du afrundet til næste 10 minutters interval.
Med at farve cellerne er lidt svært at svare på (betinget formatering), når du ikke oplyser hvordan du har opsat dit 24 timer interval.
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 10:36 #5
I de to celler jeg anfører tidspunkter, hvordan skal de formateres?
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 10:39 #6
Der skal kun farves når bilen kører. Det er en lang linje fra 0 - 24 - som bliver 144 celler
Avatar billede anedi Ekspert
14. marts 2018 - 10:49 #7
Du indtaster blot 07:50 eksempelvis (tids formateret). Og den samme formatering af dine ti-minutters intervaller i dine 144 celler.

Vh
Anedi
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 10:52 #8
Altså formater celler - tal - brugerdefineret - tt:mm  ?
Avatar billede ebea Ekspert
14. marts 2018 - 13:10 #9
Prøv at kigge på dette eks. og se om det er sådan du tænker det.
https://www.dropbox.com/s/5cvixsdtboimmc3/k%C3%B8retid-biler.xlsx?dl=0
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 13:35 #10
Tak ebea, det er sådan det skal være, jeg kan bare ikke få formlen til at virke :-(
Avatar billede ebea Ekspert
14. marts 2018 - 13:53 #11
#10  -  Hvilken formel? Eksemplet jeg viser, fungerer jo! Så hvis du har en anden opsætning, så flyt formlerne fra mit eksempel, over i dit eget, og tilpas dem der!
Og jeg kan se, at du har lukket spørgsmålet, med din egen løsning!! Så det må jo virke med det du har fundet frem til ;-)
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 14:19 #12
Dit ark virker fint, jeg mangler blot, at fx bil 1 kan jo køre flere gange på et døgn, og her er der kun mulighed for at anføre en køreperiode
Avatar billede prisknuseren Seniormester
14. marts 2018 - 14:35 #13
Desuden må hver bil gerne have hver sin farve
Avatar billede ebea Ekspert
14. marts 2018 - 14:55 #14
Du kan jo stadig bruge oplægget jeg sendte. Lav de ændringer du skal, for at få dem til at passe. F.eks. som her:
https://www.dropbox.com/s/tjgdbg82pbhc73r/k%C3%B8retid-biler-1.xlsx?dl=0