Avatar billede brasso Forsker
15. april 2018 - 09:29 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Find tal i tekst streng!

Hej
Jeg har en opgave som jeg gerne skal have løst hurtigt, så jeg satser på jeres altid kyndige hjælp.

Jeg har e kolonne hvor der står en stribe komplette adresse, ud af disse skal jeg have post nummeret trukket ud, da jeg skal sortere listen efter post nummer.

Et par eksempler, i parentes det resultat jeg efterlyser:

Vinkelvej 7, Arrild, 6520 Toftlund (6520)
Sølvgade 15, Mølby, 6560 Sommersted (6560)
Kongeåparken 38, 6580 Vamdrup (6580)
Skolegade 15, Sdr Hygum, 6630 Rødding (6630)

Gerne en løsning uden VBA.macro, da det ikke lige er min stærke side.
Jeg tænkte noget i retning af en find funktion der kan finde det sted i stregen, hvor der er 4 sammenhængende tal (####), og så bruge MID-funktionen til at trække post nummeret ud, er det muligt?
Avatar billede finb Ekspert
15. april 2018 - 10:12 #1
utestet:
=midt(a1;find(udskift(a1;" ";"ZZ";længde(a1)-længde(udskift(a1;" ";""))-1);"ZZ")+1;4)
Avatar billede brasso Forsker
15. april 2018 - 11:03 #2
Hej finb
Når jeg indtaster dit forslag får jeg denne markering i formelcellen: #VÆRDI!
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2018 - 11:12 #3
Alternativ, som er en matrix formel (indtastes med CTRL+SHIFT+Enter), så der fremkommer  { } i start og slut af formlen.

=MIDT(A1;MAKS(HVIS(ER.TAL(-MIDT(A1;RÆKKE(INDIREKTE("1:"&LÆNGDE(A1)));1));RÆKKE(INDIREKTE("1:"&LÆNGDE(A1)))))-3;4)
Avatar billede brasso Forsker
15. april 2018 - 12:00 #4
Tusind millioner tak ebea, det virker perfekt. Selv om jeg ikke helt forstår, hvad der foregår, men det prøver jeg at analysere på lidt senere.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. april 2018 - 12:06 #5
=MIDT(A1;SØG("ZZ";UDSKIFT(A1;",";"ZZ";LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(UDSKIFT(A1;",";""))))+2;4)
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2018 - 12:27 #6
#4  -  Du er velkommen ;-)
Avatar billede brasso Forsker
15. april 2018 - 17:27 #7
#5 Ligeledes tak til dig Dan, din løsning fungerer også perfekt. Hvad er det lige "ZZ" gør i formlen?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. april 2018 - 17:59 #8
"ZZ" udskifter det sidste komma i sætningen, så man ved, hvilket komma, som man skal søge efter.
Da det sidste komma i tekst strengen står umiddelbart lige før postnummeret giver det mening, at søge efter det sidste komma.

Uden, at skulle forklejne Ebea's løsning, så vil jeg forøvrigt anbefale dig, at bruge min løsning.

Det er normalt tilrådeligt, at undgå, at bruge matriks formler, hvis det er muligt.

Blandt årsagerne er bl.a. at matriks formler er relativt langsomme, og har man for mange af dem, så vil det sløve sine regneark - og, det kan være betragteligt - selv 2 sekunder kan føles som evigheder :-)
En anden årsag er, at der typsik også skal relativt lidt til at ødelægge matriks formler - blot en uerfaren bruger, der står i cellen og trykke [Enter], i stedet for [CTRL] + [Shift] + [Enter], og dit regneark er ødelagt!

Men, helt dit eget valg, da Ebea's løsning også virker helt fint :-)
Avatar billede ebea Ekspert
15. april 2018 - 18:15 #9
#8  -  Dan!  Er det ikke og "stramme den" at skrive "....En anden årsag er, at der typsik også skal relativt lidt til at ødelægge matriks formler - blot en uerfaren bruger, der står i cellen og trykke [Enter], i stedet for [CTRL] + [Shift] + [Enter], og dit regneark er ødelagt!

At man blot får trykket på Enter, istedet for at bruge CTRL+SHIFT+ENTER kan jeg ikke se skulle ødelægge noget regneark. Det resulterer normalt kun i, at resultatet kommer som en fejl i formel resultatet (#VÆRDI).
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. april 2018 - 18:30 #10
Tja, og dermed er det ødelagt, hvis du spørger mig - ethvert regneark, der ikke giver korrekt resultat - af den ene eller anden årsag - er ødelagt, i følge min mening...

...men, min mening er jo kun min mening - alle andre har lov til at have deres egen mening :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. april 2018 - 08:31 #11
Jeg ved opgaven er løst, men nævner lige, at hvis du har dine data i A1:A4 så kan du i B1 skrive 6520 og så bruge Hurtigudfyld/Flash Fill.
Avatar billede brasso Forsker
16. april 2018 - 22:17 #12
#11 xl-Enthusiast
Det ser da ud til at virke fint, og er meget hurtigere. Super nem løsning.