Avatar billede FinnLauridsen Forsker
17. april 2018 - 17:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

=HVIS og Flueben

Jeg har et skema ( Ark5 ) hvor der er et navn i A13 ( ROS ), og hvor der vil komme et eller flere flueben i Kol B
HVIS der er flueben i mindst en af cellerne i Kol B  skal formlen gerne returnere med en dato i  Ark3 kol J som Tekst som det er nu er datoen i Ark5 formlen =IDAG()
Havde tænkt på ala. frit oversat
=HVIS(Ark5 A13=ROS, så gå til Ark3 i kol B og finde navnet/ Linien med ROS, og så indsætte datoen i linien som tekst i Ark3 kol J
men kan ikke skrue den rigtige formel sammen
Er der hjælp til denne ?
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
17. april 2018 - 17:39 #1
Seniormester har jeg fundet ud af , at man bliver når man stiller en masse spørgsmål som man ikke selv ved noget om !
Avatar billede ebea Ekspert
17. april 2018 - 19:52 #2
jeg er ikke helt med på hvad du specifikt mener, men her er 2 Formler du kan prøve med!
Den første, kan du kopiere nedad i J kolonnen, fra J1 og ned (ellers ret formlen).
=HVIS(ER.TAL(SØG("ros";'Ark5'!$A$1:$A$50));IDAG();"")

Den anden er til at indsætte hvor du mener at du skal bruge formlen.
=HVIS('Ark5'!A13="ROS";IDAG();"")
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
17. april 2018 - 20:32 #3
Hej ebea
Anden formel returnerer med #REFERENCE
cellen skulle gerne komme med dd.mm.aaaa altså datoen
Avatar billede ebea Ekspert
17. april 2018 - 20:48 #4
#3 - Du skal som jeg skrev, indsætte den hvor du mener at den skal bruges, eller ændre på hvor HVIS funktionen kigger! Som jeg skrev, er jeg i tvivl om, hvad du eksakt mener med dit spørgsmål ;-)
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
17. april 2018 - 20:54 #5
Hej ebea
Glemte lige at Ark 5  havde et rigtigt navn
så mange tak, kommer nok med flere spørgsmål senere
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
17. april 2018 - 21:00 #6
så var de jo lige det med fluebenene
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
17. april 2018 - 21:05 #7
OG når jeg vælger et andet navn , så forsvinder det første i Ark 3
Avatar billede ebea Ekspert
17. april 2018 - 21:16 #8
#5 - Du er velkommen ;-)
#6  -  Som skrevet, så er jeg ikke helt med, på havd du eksakt ønsker!
#7 - Der skal du vælge et andet navn i Formlen, eller vælge en reference celle, hvor du angiver det navn som skal bruges (istedet for "ros"), hvis jeg forstår dig korrekt.
Avatar billede kim1a Ekspert
17. april 2018 - 22:13 #9
Jeg vil blot lige nævne denne, ved ikke om det løser din udfordring:
Flueben, altså selve feltet du har indsat som man kan afkrydse er typisk en active-x control som du kan sætte en reference på. Prøv at højreklikke og vælge format kontrol - her kan du indsætte celle reference og den sætter så true eller false i det felt du vælger. På den måde er det nemt at arbejde med formler på baggrund af fluebenet.