Avatar billede CARR Juniormester
10. december 2018 - 12:25 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Fjerne 0 værdier Excel

Hej,

Jeg har brug for hjælp til hvordan man kan lave en dynamisk graf som ikke viser data hvis den er 0. Jeg kan ikke sætte minimumsaksen til 0,1, da jeg har data der svinger fra minus til plus. Jeg vil gerne undgå at jeg manuelt skal ind og definere graf området hver gang.

Nu har jeg prøvet at google og læst en del forskellige forslag, jeg synes dog stadig ikke jeg kan få det til at virke.

Jeg har en pivottabel som kan variere fra at vise 1 årsag til 40.
Den fylder 2 kolonner, og dette variere ikke, det er kun rækkerne der varierer.

I stedet fra at grafen henter fra pivottabelllen, henter den fra en anden kolonne, som henter fra pivottabellen.

Jeg har prøvet at lave en hvis formel med "", som returnere en blank celle, bortset fra at den ikke fremstår blank i grafen. Så har jeg prøvet at erstatte "" med #N/A, hvilket bare får #N/A til at komme frem i grafen i stedet for. Så har jeg under select data valgt hidden and empty cells prøvet de forskellige muligheder, men det kommer stadig frem. % share og pareto er formler, hvor den bare tager procentdelen og pareto hvor den ligger % share sammen.

Et eksempel på mit data:

Pivottabel:                                        Data til graf
Kolonne L    M                                  Q            R            S            T
Årsag 1        Beløb 1                        Årsag1  Beløb1  % share1  Pareto1
Årsag 2        Beløb 2                        Årsag2  Beløb2  % share2  Pareto2
Årsag 3        Beløb 3                        Årsag3  Beløb3  % share3  Pareto3
Årsag 4        Beløb 4                        Årsag4  Beløb4  % share4  Pareto4

osv.
Avatar billede jens48 Ekspert
10. december 2018 - 13:28 #1
Prøv at indsætte NA() I stedet for #NA
Avatar billede anedi Ekspert
10. december 2018 - 13:34 #2
Hvis du bruger dansk Excel skal den hedde #I/T
Avatar billede CARR Juniormester
10. december 2018 - 13:51 #3
jens48 - jeg synes stadig de dukker op i min graf, medmindre jeg manuelt går ind i select data i grafen og fjerner dem.

anedi - tak, men det er en engelsk version jeg bruger. Det glemte jeg at nævne :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. december 2018 - 14:06 #4
Kan du ikke prøve at give konkrete data til din graf?
Avatar billede CARR Juniormester
10. december 2018 - 14:23 #5
Jo - jeg synes ikke lige jeg kan finde ud af hvordan man vedhæfter en fil. Men her er der nogle data (har ikke lige taget alt med).

Årsager

Reason                              Amount           Share      Pareto
Bacteriology                        -154                  34%        34%
Chemical                              -74                  16%        50%
Age - production                  -68                  15%         65%
Change of Product                -67                  15%      80%
#N/A    #N/A    #N/A    #N/A
Avatar billede CARR Juniormester
10. december 2018 - 14:23 #6
Hmm det er ikke så nemt at læse som før jeg postede indlægget..
Jeg har 4 overskrifter - reason, amount, share og pareto:
Avatar billede anedi Ekspert
10. december 2018 - 15:20 #7
Det er X-aksen der driller tror jeg.
Du kan komme omkring det ved enten at sætte filtre på din tabel og udelade #N/A værdier i kolonne med Reason.
Ellers tror jeg kun det kan lade sig gøre med navnestyring, se eksempel her:
https://www.youtube.com/watch?v=3AokhwA7q7M

Vh
Anedi
Avatar billede CARR Juniormester
11. december 2018 - 10:00 #8
Yeah, nu virker det, selvom det var mange steps man skulle igennem.. Tak for hjælpen alle sammen