18. februar 2019 - 12:48 Der er 9 kommentarer

Kopier indhold fra udvalgte celler i mange ark til nye mappe/ark

Jeg har brug for at få kopieret indholdet fra udvalgte celler fra alle ark (Mappe1 /ark1+ark2....arkNN) til en ny skabelon, hvor det udvalgte indhold skal stå i andre celler. Det er altså ikke alt indholdet der skal kopieres, men kun indholdet fra visse celler.

Ex skal indholdet i gammel skabelon celle C9 stå i ny skabelon i cellerne D9 og D43.

Er der nogen der kan hjælpe?
Avatar billede kim1a Ekspert
18. februar 2019 - 13:01 #1
Er det ikke blot at lave en reference? Åben begge ark, i den nye skriver du = og trykker på cellen i det gamle, så skriver Excel selv sti og dokument og fane og celle. Så har den referencen for eftertiden.
18. februar 2019 - 13:32 #2
Hej Kim
Jeg skal have indholdet fra 30 ark i én mappe til 30 nye ark (helst i en anden mappe, men kan dog leve med at det er i samme mappe). Destinationsskabelonen som indholdet skal kopieres til er forskellig fra afgangsskabelonen. Hvis jeg skal gøre det som du foreslår tænker jeg at det bliver lige så tungt som at copy/paste al indhold.
Mvh Hannah
Avatar billede kim1a Ekspert
18. februar 2019 - 14:53 #3
Hej Hannah
Det lyder som en hyggelig opgave - især nu du beskriver den med samme ord to gange :-) Jeg tror desværre ikke jeg har forstået opgaven 100 % endnu.

Kan du være mere konkret - især hvis du håber at kunne løse det med noget mere automatisk. Hvad er reglerne for hvor det skal fra og til? Vi kan ikke lave en automatik baseret på ingenting.

Er det f.eks. altid samme celler C9 -> D9 og D43, hvormange celler er der? Skal de altid spredes til to andre - er der en logik vi kan sætte ind?
Automatikken kan snildt tage bestemte celler i samtlige dokumenter i en mappe og sætte ind andre steder, men hvis det er mange forskellige steder bliver det omstændigt.
Avatar billede Jan K Ekspert
19. februar 2019 - 08:12 #4
Skal alle celler fra hvert af de 30 ark, havne i de samme celler i de 30 nye ark eller skal de ende forskellige steder?

Jeg er enig med kim1a i, at hvis ikke der er en systematik, kan det være meget vanskeligt at automatisere, og så kan du lige så godt bruge enten copy/paste eller formelmetoden.
19. februar 2019 - 09:03 #5
Hej Jan og Kim
Kommunikation er svært ;) Jeg savner en mulighed for at vise det grafisk.
Alle celler fra hvert af de 30 ark skal havne i de samme celler i de nye ark. Dog er placeringen forskellig mellem kopieringerne. Fx skal indholdet i alle de gamle arks celle C9 havne i celle D9 i de nye ark.
Mvh Hannah
Avatar billede kim1a Ekspert
19. februar 2019 - 10:48 #6
Så må du skrive den liste op hvor de skal hen. Vi programmeringsnørder kan ikke bruge en grafisk fremstilling :-)

Som nævnt kan VBA rulle igennem en række workbooks i en mappe, og kan også åbne nye workbooks og indsætte fra hver enkelt. Relationen mellem gammel skabelon og ny skabelon kræver dog også en logik for at virke smart - men det kan være muligheden blot er at lave en liste over disse ligeledes.

Altså:
Skabelon A til Skabelon A1 celle C9 til celle D9
Skabelon A til Skabelon A1 celle K19 til J19 og H19 (tilfældigt valgt af Kim1a)
Skabelon B til Skabelon B1 celle ....

Jeg tror du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede Yogge Seniormester
19. februar 2019 - 13:48 #7
Er det pre defineret hvor de "nye" placeringer skal havne, og hvis ja, og de ikke skal flyttes, kan du så ikke bare referere til den celle i en af de første 30 ark?
20. februar 2019 - 08:37 #8
Kim1a - Ja til at det jeg skal bruge er som du beskriver:

Skabelon A til Skabelon A1 celle C9 til celle D9
Skabelon A til Skabelon A1 celle K19 til J19 og H19 (tilfældigt valgt af Kim1a)
Skabelon B til Skabelon B1 celle ....

Jeg prøver at se om jeg kan finde en løsning selv med VBA. Hvis du - eller andre - har et bud på hvordan jeg helt konkret kan gøre det, hører jeg det selvfølgelig meget gerne.
20. februar 2019 - 08:38 #9
@ Yogge - De nye ark skal være uafhængige af de gamle - og kunne redigeres, så reference er desværre ikke en løsning.