Avatar billede Trez Seniormester
28. august 2019 - 22:42 Der er 7 kommentarer og
6 løsninger

Checkboks spørgsmål

Jeg har følgende:

En dropdown liste som giver en værdi ud fra valget man foretager.
Herunder er der en checkboks.

Når man sætter flueben i den skal den halvere værdien som man får fra det valg man har foretaget i listen.

Samtidig vil jeg gerne undgå at den viser "Sand" og "Falsk" når man sætter flueben.

Kan det lade sig gøre?

https://www.dropbox.com/s/gt3p8nhi6cxjq6a/Checkboks.xlsx?dl=0
Avatar billede store-morten Ekspert
28. august 2019 - 22:51 #1
B2:
=HVIS(D4;LOPSLAG($A$2;'Ark2'!$A$2:B4;2;FALSK)/2;LOPSLAG($A$2;'Ark2'!$A$2:B4;2;FALSK))

D4:
Formater med hvid tekst.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. august 2019 - 22:54 #2
Træk evt. D4 ind under checkboksen (B4)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2019 - 02:27 #3
Alternativ
=lopslag(A2;'Ark2'!A2:B4;Falsk)/(B1+1)

Placer dit afkrydsningsfelt over B1 og sæt sand/falsk ind i B1 og vælg baggrundsfarven til hvid så ses Sand/Falsk ikke, sidst kan du rette teksten afkrydsningsfelt til Halver

Jan
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2019 - 07:20 #4
Med inspiration fra Jan:
B2:
=LOPSLAG($A$2;'Ark2'!$A$2:B4;2;FALSK)/HVIS(D4;2;1)
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2019 - 07:31 #5
Min første formel:
Hvis afkrydsningfelt er SAND: LOPSLAG / 2 ellers LOPSLAG

Min anden formel:
LOPSLAG og hvis afkrydsningfelt er SAND / 2 eller hvis afkrydsningfelt er FALSK / 1

#Jan
Din formel, som ikke helt virker ;-)
LOPSLAG / SAND + 1 eller FALSK + 1 (Så skal man vide/huske SAND=1 og FALSK=0)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2019 - 09:35 #6
# Store-Morten
Er SAND ikke altid=1 og FALSK altid =0 ?
Hvis kan jeg ikke se hvad der er galt med min løsning da den er enkel og overskuelig!!

Min erfaring er at der er næsten altid mange måder at løse et excel problem og der ikke er en rigtig måde at løse et problem.

Jan
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2019 - 09:54 #7
# Jan, jo vi er enige.

LOPSLAG / SAND + 1 eller FALSK + 1 (Så skal man vide/huske SAND=1 og FALSK=0)
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2019 - 09:57 #8
#Jan
Din formel giver: #VÆRDI!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. august 2019 - 10:13 #9
#6

=SAND returnerer SAND
=FALSK returnerer FALSK

så SAND er ikke altid =1 og FALSK er ikke altid lig med nul.
Men når SAND eller FALSK indgår i regneudtryk konverteres de til henholdsvis 1 eller 0.
=SAND*1 = 1
=SAND/1 = 1
=SAND + 0 = 1
=SAND^1 = 1
=--SAND = 1
plus flere muligheder. Tilsvarende for FALSK (som altså konverteres til nul)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2019 - 10:18 #10
Avatar billede store-morten Ekspert
29. august 2019 - 11:03 #11
Ja, men det er jo heller ikke sammen formel som i #2 ;-)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
29. august 2019 - 11:37 #12
ups en tastefejl

;-)

=LOPSLAG($A$2;'Ark2'!$A$2:B4;2;FALSK)/(B1+1)
Avatar billede Trez Seniormester
29. august 2019 - 13:28 #13
Tusind tak for alle jeres løsninger.

Har efterhånden lært en masse tricks herinde fra :)