Avatar billede Nichlas Mester
28. januar 2020 - 08:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opdeling af kontoplan

Hej Eksperten,

Så er den gal igen, står med en kontoplan som skal deles op på Ark, men fortsat også stå på Arket "Alle Konti" som er hovedarket.

Selve regnearket indeholder som sagt hovedarket Alle Konti, derudover har den et ark som hedder afstemning og så er der manuelt oprettet et ark for hver kontonummer.

Hovedarket er bygget op på følgende måde, og er automatisk genereret gennem Navision.

Kolonne A: Bogføringsdato
Kolonne B:  Bilagstype
Kolonne C: Bilagsnr.
Kolonne D: Finanskontonr.

Arket fortsætter til og med Kolonne J, hvor kolonne H-J indeholder beløb, moms og afdelingskoder. Men da disse ikke har den store relevans for hvordan arket skal opdeles undlader jeg at gå i detaljer her.

Kolonne D er kontoen som der gerne skal fordeles, denne indeholder alle de konto 22xxxx som benyttes af vores virksomhed, og de skal gerne fordeles ud på ark som unikt referere til det kontonummer de har.

Nu kommer problemstillingen så, hvis man skal gøre dette manuelt, er det opskriften på fejl, da der er tale om næsten 300 unikke numre, og mere end 10.000 unikke posteringer på hvert nummer, så hvis ikke det giver anledning til fejl, hvad gør så.

1. kan man lave en VBA som kopiere alle unikke kontoposteringer som eks. er foregået på konto 221001, fra kolonne A til kolonne J, og putte dem ind i et ark som referere til det kontonummer.
2. kan man automatisk generere arkene med kontonumrene på, så man ikke manuelt skal oprette de ca. 300 unikke ark?
3. kan man lave en forside som indeholder en oversigt over alle konto ark, så man ikke skal bladre gennem arkene i bunden for at finde det ark man leder efter.

Ved godt det er mange spørgsmål, og at det måske ikke er så lige til, men ville værdsætte alt den hjælp jeg kan få.

På forhånd tak for hjælpen
Nichlas
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. januar 2020 - 09:30 #1
Har du overvejet:

  om Excel i det hele taget er det rette værktøj til opgaven
  hvis du har, og hvis dit svar er JA trods det at al sagkundskab fraråder, har du så
  overvejet om din ovenfor beskrevne struktur er den mindst uhensigtsmæssige?
Avatar billede kim1a Ekspert
28. januar 2020 - 09:40 #2
Hej Nichlas

Måske er Pivot en bedre løsning. Du skaber en pivot af hele dit udtræk, skaber en pivot hvor du har konto som Filter, så kan du i indstillinger i analyse for pivoten vælge filter-sider (mit Excel er på engelsk så kan ikke lige fordanske oversættelsen bedre).

Nu skaber Excel din pivots linjer lidt ligesom hvis du dobbeltklikkede.

Hvis du ikke helt er med på det, så kan du uploade nogle dummy tal så kan vi vise dig det.
Avatar billede Nichlas Mester
28. januar 2020 - 10:03 #3
Armen pivot var ordet jeg ledte efter, jeg vidste det bare ikke :D

Bruger jo fandme pivot til 70% af alt jeg laver, og nu hvor det virkerlig kan komme til gavn, så brainlagger det for hårdt ;)

Tudsinde tak for dit stikord!
Avatar billede thomas_bk Ekspert
28. januar 2020 - 10:06 #4
Har faktisk lige præcis lavet noget lignende på vores navision udtræk.
Har du styr på vba og selv kan tilpasse det som jeg har lavet?

Mht. til at bladre, man vil fint kunne lave en forside med links, alternativt bruger jeg selv at højreklikke ned ved de små 'venstre højre pile' i venstre hjørne af excel, så får du et vindue med alle ark som du kan hoppe til.
Avatar billede Nichlas Mester
28. januar 2020 - 10:22 #5
Hej Thomas,

Har ok styr på VBA, men som kim lige så fint fik skrevet, så er pivot en helt her, og løser pt. alle mine problemer på nem og simpel vis.

Så tænker jeg udelader VBA i denne omgang, og går med det jeg kan videreformidle til mine kollegaer, da det jo alfa omega er den bedste løsning at alle parter forstår hvad der sker :)

men tak for buddet Thomas :)!