Avatar billede anne_n_d Novice
27. maj 2020 - 02:06 Der er 5 kommentarer

VBA: hvordan beregner man alder ud fra fødselsdagdato

Jeg skal beregne alder ud fra fødselsdagdatoer. Har mange datoer.

Alle de dato ligger kolonne A2:A35 og alder skal indsættes i B2:B35.

Har prøvet en hel masse koder til det, men ingen af dem har givet en resultat.
Den skal laves i VBA

Så plz hjælp med det :)

På forhåndt tak
Avatar billede perhol Seniormester
27. maj 2020 - 08:56 #1
Har ikke prøvet en VBA metode, men det kan gøres med en formel.
Sæt nedenstående formel ind i B2 og træk ned så langt du har behov for:
=DATO.FORSKEL(A2;IDAG();"y") & " År, " & DATO.FORSKEL(A2;IDAG();"ym")& " Måneder og " & (DAG(IDAG())-DAG(A2)+HVIS(DAG(IDAG()) < DAG(A2);30;0)) & "
Avatar billede Jan K Ekspert
27. maj 2020 - 09:49 #2
#1 Vær opmærksom på, at der er nogle uhensigtsmæssigheder i DATO.FORSKEL funktionen

http://kronsell.net/hemmeligExcel.htm
Avatar billede Jan K Ekspert
02. juli 2020 - 00:53 #3
Jeg havde helt glemt denne, så jeg ved ikke om du stadig skal bruge en løsning, men prøv med

Function Alder(Dato As Date) As Integer
    If Month(Dato) > Month(Date) Or Month(Dato) = Month(Date) And Day(Dato) > Day(Date) Then
        Alder = DateDiff("yyyy", Dato, Now) - 1
    Else
        Alder = DateDiff("yyyy", Dato, Now)
    End If
End Function

Forudsætter at fødselesdagene er indtastet i Excels datoformat, altså d-m-åå.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2020 - 09:36 #4
jeg har en fødselsdagskalender i excel
A navn
B fødseldato
C alder
D hvis fødselsdag i aktuelle måned

B2 er fx 19-07-1961
C2 er =ÅR(IDAG())-ÅR(B2)+HVIS(MÅNED(B2)<MÅNED(IDAG());0;-1)
D2 er =HVIS(MÅNED(B2)=MÅNED(IDAG());C2+1&" år den "&DAG(B2)&".";"")
B2 viser 58, og D2 viser 59 år den 19.
Avatar billede Jan K Ekspert
02. juli 2020 - 10:06 #5
Her er endnu en variant med VBA

Public Function Alder(datFoed As Date) As Integer
'Beregn alder ud fra en fødselsdag
'Funktionen kan kaldes med fødselsdagen som argument

    Alder = Right(DatePart("yyyy", Date - datFoed), 2)
End Function