Avatar billede Anne_Sven Novice
24. september 2020 - 11:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til excelformel

Hej jeg har følgende formel:
=HVIS(HVISIT(LOPSLAG([@Symbol1];Koder!I:J;2;0)=LOPSLAG([@Symbol1];Koder!I:J;2;0);LOPSLAG([@Symbol2];Koder!I:J;2;0))="SAND";LOPSLAG([@Symbol1];Koder!I:J;2;0);"")

Den virker for så vidt. Men jeg har brug for, hvis symbol2 viser #I/T skal den gå videre til Symbol3 og hvis Symbol3 viser #I/T skal den gå videre til Symbol4 - jeg har op til symbol8.
Jeg kan få den til at gå fra symbol1 til symbol2, men så kan jeg ikke komme videre og jeg har stirret mig helt blind på hvor og hvordan jeg skal kunne få den til at fortsætte beregningen hvis den møder #I/T
Jeg har prøvet med HVISER i stedet for HVIS som startende funktion, men det kunne jeg heller ikke få til at virke.

Lidt uddybende; Jeg har et udtræk fra vores system, hvor nogle symboler kommer med ud som en kode.
Det er ikke alle symboltyper jeg vil have med i mitnendelige beregning og derfor har jeg i en anden fane oprettet en tabel over de koder jeg vil have med og deres beskrivelse. For kun at få dem ind, har jeg en del lopslag i formlen. De som så ikke er inkluderet, vil komme ud med en #I/T.
En række kan godt have flere koder tilknyttet også af dem jeg ikke vil have med. Derfor har de fået hver deres kolonne (symbol1, symbol2, symbol3 etc.)
Formlen skal ende med at give mig det første symbolnavn der møder mine kriterier (altså at det er på listen over koder). Der kan derved godt være flere der møder kriterierne, men dem skal jeg ikke have med.
Avatar billede anedi Ekspert
24. september 2020 - 12:29 #1
Måske:
=Hvis.fejl(lopslag([@Symbol1];Koder!I:J;2;0);hvis.fejl(lopslag([@Symbol2];Koder!I:J;2;0);hvis.fejl(…...
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. september 2020 - 12:35 #2
Det lyder til at den formel der på engelsk hedder IFS() er bedre til formålet.
Jeg forstiller mig at den hedder Hviser() på dansk, men er ikke sikker.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. september 2020 - 12:35 #3
Beklager, så bort fra mit oplæg ovenfor. Dur ikke.
Avatar billede igoogle Forsker
24. september 2020 - 12:40 #4
hvis.fejl(lopslag(1);hvis.fejl(lopslag(2);hvis.fejl(lopslag...);0;0;0;0)
Avatar billede Anne_Sven Novice
24. september 2020 - 14:10 #5
Jeg synes jeg havde prøvet med hvis.fejl - men som sagt jeg har nok bare stirret mig blind - hvis.fejl virker ihvertfald, Tak!