Avatar billede lineriber Juniormester
24. november 2021 - 07:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formel hjælp - matrix til tabel

Hej Eksperter

Jeg har brug for hjælp til formler der kan konvertere min matrix til et tabel format (VBA må ikke bruges i denne opgave).
Simpelt eksempel:
Jeg har en matrix i excel med forskellige produkter i kolonne A og salgstal (stk) for uge 1 til 3 i kolonne B:D

....A.................B................C................D
1 Produkt........Uge1..........Uge2..........Uge3
2 Lakrids.........10...............12..............8
3 Vingummi......9................20.............21
4 Total.............19...............22.............29
6 Chokolade.....0.................1.............65

Jeg vil gerne lave det om til en tabel, så resultatet blive følgende.
Vær opmærsom på at række 4+5 i fra matrixen skal eksluderes (det er ikke nok at jeg kan filtrere dem væk bagefter).

.....A.................B..................C
1  Produkt.......Uge..............Salg
2  Lakrids........1..................10
3  Vingummi....1..................9
4  Chokolade...1..................0
5  Lakrids.........2.................12
6  Vingummi....2..................20
7  Chokolade...2..................1
8  Lakrids........3...................8
9  Vingummi...3...................21
10 Chokolade.3...................65

Kan man bruge offset formlen til at løse det her? Eller hvordan foreslår I at løse det?

mvh
Line
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. november 2021 - 17:15 #1
Er det her en hjemmeopgave?

Hvis ikke, hvorfor så denne "vilde" komplikation med formelmæssigt at ekskludere rækker inde i tabellen?
Avatar billede lineriber Juniormester
24. november 2021 - 19:37 #2
🙂
Tjaa, en hjemmeopgave fra mit arbejde 😉

Eksemplet er jo en simplificeret version af den virkelige opgave. Og kompleksiteten kommer af at det er data der skal udledes af en eksisterende datamatrix der både har  indtastningsfelter og laver beregninger af forskellig art. Det er derfor kun nogle af rækkerne jeg skal have med over i den ønskede datatabel.
Og datatabellen skal dannes automatisk uden brug af pivottabel som mellemstep og uden brug af vba.

Jeg kan jo sagtens skrive formlerne "manuelt", men det er uskønt og med fejlrisiko. Så jeg er interesseret i at høre om der er nogen der har forslag til alternativ løsning 🙂
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. november 2021 - 19:58 #3
Det er relativt nemt at gøre med formler, hvis ingen rækker skal ekskluderes, men hvis rækker skal ekskluderes ser jeg (formelmæssigt) kun en løsning hvis der laves en hjælpetabel, hvor uønskede rækker udelukkes.
Slutresultatet vil også forholdsvis nemt kunne genereres ved hjælp af Power Query, men det er ikke en formelløsning.
Avatar billede lineriber Juniormester
24. november 2021 - 21:11 #4
Jeg kan godt lave en hjælpetabel som kun indeholder de rækker der skal bruges. Kan du så hjælpe mig med en formelløsning?

Power Query dur ikke i denne opgave.
Avatar billede lineriber Juniormester
24. november 2021 - 22:36 #6
Jeg kan godt se at min statement "Power Query dur ikke i denne opgave" ikke er entydig. Jeg mente ikke at Power Query ikke kunne løse opgaven. Jeg mente at brugeren af filen har specificeret at det skal være uden brug af Pivottabel, Power Query, VBA eller lignende, fordi brugeren er utryg ved en sådan løsning.
Jeg forsøger blot at finde en løsning med respekt for dette ønske ;-)
Avatar billede lineriber Juniormester
24. november 2021 - 22:52 #7
Vil du forklare mig formlerne du har anvendt til den blå tabel, og hvilke elementer jeg skal ændre hvis jeg har flere rækker og/eller kolonner i min hjælpetabel?
(jeg er med på at tbl er et named range svarende til hjælpetabellen, og tror at 3-tallet skal ændres hvis der er flere rækker i min hjælpetabel....dog uden at jeg forstår hvad formlen egentlig gør ;-) )

=INDEX(tbl;MOD(ROW(1:1)-1;3)+2;1)
=INDEX(tbl;1;INT((ROW(1:1)-1)/3+2))
=INDEX(tbl;MOD(ROW(1:1)-1;3)+2;INT((ROW(1:1)-1)/3+2))
Avatar billede lineriber Juniormester
25. november 2021 - 21:45 #9
TUSINDE TAK xl-Enthusiast, for at du også tog dig tid til at forklare formlerne.
De er forstået og nu anvendt til den faktiske opgave. Resultatet er perfekt, og løser det præcist som jeg havde ønsket. TAK.