Avatar billede Calle5463 Forsker
25. december 2021 - 18:04 Der er 13 kommentarer

Ubrugelige link

Jeg er medlem (bruger) af et forum med det meget sigende navn: "Dansk Fjerkræ Forum". I dette forum befinder sig bla. et leksikon om fjerkræ. Desværre glimrer en række artikler sig efterhånden ved, at indsatte links ikke længere fungere.
Jeg kender ikke til forummets ophav, men i bunden af siden stå:

SMF 2.0.15 | SMF © 2016, Simple Machines
TinyPortal 1.6.3 © 2005-2019
XHTML RSS WAP2

Er der i dette en funktion, som kan fremfinde alle ubrugelige links?
Jer der har mere fod på den slags: Ville det ikke være bedre helt at undgå link til i hvertfald artikler udenfor forummet - altså artikler man ikke selv har fod på. Men i øvrigt links i det hele taget?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. december 2021 - 18:25 #1
Der er flere online tjenester, der kan kontrollere links.

F.eks.  https://error404.atomseo.com/
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
25. december 2021 - 18:27 #2
Først ville jeg egentligt blot kaste dit spørgsmål i min skrællespand.

Men jo der findes, værktøjer til dette.
Sider der ikke holdes opdateret, har ofte "Døde" links.

Prøv denne https://www.seoquake.com/blog/check-my-links/
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. december 2021 - 18:55 #3
#1 & #2: Nu jeg ser jeres forslag, kan jeg genkende det fra for flere år siden. Tak, ens paratviden er ikke længere hvad den nogensinde har været.

Men ville det ikke - helt generelt for et leksiko - være bedre at undgå links ud af leksikonet?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. december 2021 - 19:40 #4
Man skal nok sørge for at kontrollere dem regelmæssigt. En lille hønseavlers private hjemmeside kan nemt forsvinde. Et link til wikipedia forsvinder formentlig ikke.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. december 2021 - 22:31 #5
Derfor er links netop ikke optimalt, for links har det netop med at dø over tid. Så hvis indhold på et link er brugbart, så er det netop bedre at kopiere indholdet til jeres forum og paste alt indhold. Dermed vil indholdet altid overleve uanset om et link dør eller ej. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2021 - 03:45 #6
Link vs kopi er vel lidt for og imod.

For link:
- dem der klikker på link ser nyeste indhold efter opdatering hvor dem der ser kopi meget vel vil se forældet indhold
- link undgår copyright problemer - kopiere meget indhold vil typisk være ulovligt

For kopi:
- kopien vedblive rmed at være der - det som et link peger på kan forsvinder
- det er generelt nemmere at læse tekst fremfor at klikke på link og gå tilbage og klike på næste link
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. december 2021 - 08:55 #7
#5 Jakobdo

Man "Scrabber" aldrig andres indhold - det er så det første råd/regel du får ganske gratis, omkring SEO ... HRUMPF
Avatar billede Calle5463 Forsker
26. december 2021 - 11:28 #8
Et scan med https://error404.atomseo.com/ gav 2000 sider (free-grænsen) fandt 877 errors ~ 44%. Jeg har pt ikke viden om, hvor mange sider vi snakker om.

Leksikonet er oprettet i PmWiki. Det kender jeg ikke (endnu). Mon det har et indbygget værktøj der kan tjekke links?

#6, dine for/imod svarer fuldkommen til de overvejelser jeg mener man skal gøre sig. Jeg mener, man i et frivilligt forum er nødt til at tage med i overvejelserne, at adm-personalet ikke altid er særligt godt funderet udi it, og derfor skal reglerne være meget firkantede. Det ikke mit forum, så hvad de vælger kan jeg ikke sige noget om - endnu, men min anbefaling er referering (med angivelse af ophav) i stedet for link, til sider man ikke fra forummets side har styr på.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
09. januar 2022 - 19:18 #9
#3
Citat:
Men ville det ikke - helt generelt for et leksiko - være bedre at undgå links ud af leksikonet?

Du har ret, det ville være bedre, og nemmere for et leksiko, ikke at have udgående links.

Men virkeligheden er at de får gratis artikler/info skrevet for sig, mod at der så kan indsættes links til sider efter forfatterens formål.
Avatar billede Calle5463 Forsker
09. januar 2022 - 21:04 #10
#9
Citat:
Men virkeligheden er at de får gratis artikler/info skrevet for sig, mod at der så kan indsættes links til sider efter forfatterens formål.

Du har sfl. ret i, at det står ethvert leksikon frit hvordan de vil financiere sig. Det leksikon jeg "har fat i" er baseret på frivilligt arbejde, omend de giver plads til et par reklamer.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
10. januar 2022 - 04:21 #11
En af de mest sete fejl, ved ældre info. Er at siden faktisk stadigt er der. men linket hed måske oprindeligt:
http://www.domæne eller http://domæne

Men nu er siden opdateret uden, at have lavet deres redirects og hedder:
https:/www.domæne eller https://domæne
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
10. januar 2022 - 04:28 #12
Der udover, står der på siden https://fjerkrae.dk/leksikon/

Skriv gerne en besked til mig hvis du lige har det vi mangler i leksikon,
eller finder noget vi bør rette (døde link osv.).

Så tag dog og bidrag, til dit medlemsskab, ved at skrive en mail, når du finder døde links ;-)
Avatar billede Calle5463 Forsker
10. januar 2022 - 09:49 #13
#12

Jeg har meldt mig under fanerne for at gennemgå siderne for døde links, og det har jeg nu været i gang med on&off en måneds tid. Så det forslag er allerede effektueret.