Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
12. december 2022 - 16:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Afstande på em kugle (f.eks. Jorden)

Tager lige et vildt skud her, da jeg ikke har kunne finde svar andre steder (ja, jeg ved spørgsmålet falder noget udnefor de øvrige spørgsmål, her på 'Eksperten')

Har man to punkter på en kugle, og vil placerer disse to punkter, så de ligger med størst mulig afstand mellem sig, ja, så skal de to punkter jo blot ligger på hver sin side af kuglen, og afstanden mellem dem kan dermed let beregnes som halvdelen af kuglens omkreds.

Men, hvad, hvis man har tre punkter?
Og, det skal placeres med størst mulige (og ens) afstand mellem sig?
Hvor stor bliver afstanden mellem de tre punkter så?

Findes der en formel til dette?
Avatar billede Erik K Ekspert
12. december 2022 - 19:50 #1
Hvor du med to punkter siger det er 1/2 af omkreds, så kan du med tre punkter jo sige 1/3 af omkreds - eller hvad forestiller du dig?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
12. december 2022 - 20:17 #2
Nej, så har jeg ikke udtrykt mig klart nok - sorry.

Der skal jvære lige langt mellem alle tre punkter, men også med størst mulig afstand mellem punkterne - og, med tre punkter kan jeg nu flytte to af punkterne op og ned i forhold til ækvator, og så ledes opnår større afstand end blot 1/3 af ækvator.

Men, hvad er størst mulige afstand, det er muligt med tre punkter på kuglen?
Avatar billede store-morten Ekspert
12. december 2022 - 20:27 #3
Avatar billede jens48 Ekspert
13. december 2022 - 00:10 #4
Hvis du gør som Erik K foreslår vil du mellem hvert punkt have 1/3 jordomkreds mellem punkterne. og hvis du så bevæger et af punkterne nordpå - eller for den sags skyld sydpå - vil afstanden blive mindre til de andre punkter. Når du når nordpolen, vil afstanden kun være 1/4 jordomkreds. Den største afstand fås med Erik K's forslag
Avatar billede jernrosen3 Forsker
13. december 2022 - 06:23 #5
Da 3 punkter kun kan tegnes i ét plan er Erik K's forslag det rigtige.

Det er ved 4 eller flere punkter anderledes, da et tetraeder ( trekantet "pyramide" ) har 4 punkter i 2 plan. En ægte pyramide ( 4-kantet ) har 5 punkter i 2 plan. Jo flere punkter - jo flere planer skal punkterne tegnes i.

Jeg mener at vide at det hedder noget med "Omskrevet kugle/sfære .... " eller "Indskrevet multi .. peder i kugle/sfære" .... men men men .... jeg kan ikke hjælpe yderligere. Her skal der matematisk smartere mennesker til *S*
Avatar billede jernrosen3 Forsker
13. december 2022 - 06:24 #6
* ved "planer" mener jeg lag i 3 dimensioner.
Avatar billede f-arn Guru
13. december 2022 - 18:16 #7
Det må være en Cirkelbue spøger mener 🤔
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
14. december 2022 - 06:31 #8
#3: Ingen sag, når man ved, hvad det hedder og hvad man skal kigge efter :-)
Tak for hjælpen.
Avatar billede store-morten Ekspert
14. december 2022 - 06:44 #9
Velbekomme 🙂