Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 13:19 Der er 14 kommentarer

Lægge timer sammen

Jeg skal lægge et antal timer sammen i Excel.
Hvordan gør jeg lige det?

Timer og Min står i følgende format: 1:20
(altså 1 time og 20 min)

Hvor resultatet også skal komme ud i time og minutter?
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2005 - 13:26 #1
Hvis de timer du skal lægge sammen står i f.eks. A1 og A2, så skriver du f.eks. i A3:

=A1+A2

Excel skulle automatisk formatere feltet til tidsformat, så resultater f.eks. bliver:

2:40

Hvis formatet ikke er korrekt, skal du blot bruge menuen Formater/Celler og i fanebladet "Tal" skal du sæ vælge klokkeslet.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 13:29 #2
Super... Det var det med formateringen jeg ikke lige kunne få styr på.
Hvad hvis jeg skal have en lang række fra G3 - G28 der skal ligges sammen.
Skal jeg skrive G3+G4+G5+G6 osv. eller er der en løsning der?
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2005 - 13:36 #3
Du kan bruge SUM funktionen:

=Sum(G3:G28)

Det er da lettere :0)
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 13:40 #4
Hmmm.. det hjælper ikke.. Der står bare 00:00 i resultatet...
Det virkede fint med G5+G6+G7 osv.. bare meget mere besværligt at lave.. :-)
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2005 - 13:44 #5
Resultatet bliver ikke anderledes fordi du bruger SUM. Er det fordi resultatet er et helt døgn?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 13:46 #6
nej, det er bare et par timer.... Underligt...
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2005 - 13:50 #7
Måske er dine timer ikke indlæst i tidsformat.

+ kan i nogle tilfælde godt lægge tal sammen selvom de står som tekststrenge, men det kan SUM-funktionen ikke finde ud af.

Hvis der i dine felter f.eks. står

'12:23

og ikke

så er felterne indlæst som tekststrenge, og så virker SUM ikke.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 13:53 #8
Jeg har formateret alle cellerne som tal og med formatet tid: xx:xx
Burde det ikke være ok så ?
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2005 - 13:58 #9
Det hjælper ikke at formatere felterne, hvis de er indlæst som strenge.

Du kan evt. prøve at skrive

1:20

(kun disse fire tegn og INTET andet) i et af de felter som du forsøger at summe. Resultatet kan ses med det samme i sum-funktionen (for den vil blot summe det ene felt som du lige har skrevet).
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 14:15 #10
Ja, så virker det?
Hvordan får jeg lige det ændret?
Jeg har lagt nogle tal sammen fra 2 andre felter som giver det resultatet jeg lægger sammen. Er det der det går galt?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 14:16 #11
Jeg laver denne udregning og det er streng som du også siger:
=TEKST(C6-B6;"t:mm")

Men hvordan får jeg ændret den fra Streng til tal? Hvad kan jeg evt. bruge i stedet for TEKST så det virker?
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2005 - 18:33 #12
Skriv 1 i en tom celle.
Marker denne celle og vælg kopier.
Marker alle de felter, hvor du har indtastet en tid, og vælg Rediger/"indsæt speciel" og marker "Multiplicer" og tryk OK.
Cellerne skal muligvis formateres, men nu står der rigtige tider i cellerne.
Avatar billede svla Mester
17. september 2005 - 20:48 #13
Prøv denne her, den er beregnet til og lægge timer sammen i forbindelse med arbejdstid og pause.

Dataerne skal stå i række sådan:

  A        B        C        D          E
StartA    StartP    SlutP    SlutA    Arbejdstid
08:00    12:00    13:00    16:00      07:00

I cellerne i kolonne A-B-C-D, hvor klokkeslet er indtastet skal de formateres som "klokkeslæt" f.eks således 13:00, under <FORMATER> <CELLER > <TAL> klokkeslæt

I kolonne E, hvor den samlede arbejdstid fremkommer ser formlen således ud: (D2-A2)-(C2-B2). Cellen formateres således [tt]:mm under <FORMATER> <Celler> <Tal> brugerdefineret.

Lav f.eks en makro der benytter funktionen NOW som ved dobbeltklik i cellen indsætter det aktuelle tidspunkt.
22. maj 2019 - 10:09 #14
Nice article, I have a tutorial for you just from here get help to change ringtone in windows mobile in easy steps which you will do it without wasting time.