Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 17:52 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Er det lovligt ?

Hvis jeg kommer ind på en side og ved at "gætte" mig lidt frem kommer til informationer jeg ikke burde kunne læse, og tager screenshots af det og offenliggører det, hvad vil straffen evt være ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2006 - 18:11 #1
Det er ikke til at sige, det vil komme an på informationernes værdi, hvor meget de er sikret og om du er i ond tro (hvilket du er når man læser hvad du skriver)
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 18:14 #2
personen i eksemplet er i ond tro, og er udemærket klar over at det er informationer man ikke burde kunne tilgå, men vælger at offenligøre det alligevel
Avatar billede levithan Nybegynder
14. april 2006 - 18:20 #3
bufferzone
hvad mener du med "hvor meget de er sikret" ??  og "informationernes værdi"??

eks hvis man nu lige får adgang til hele den danske banks kunde database med navn osv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. april 2006 - 18:34 #4
i DK er det sådan at hvis du koster en anden person penge, så kan du dømmes til at betale erstatning. Koster du ingen penge, så kan der heller ikke blive tale om erstatning. Derfor er du nødt til at sætte en værdi på det du afsløre udfra hvad det kan komme til atkoste firmaet i tab.

Hvis de er sikrede acceptabelt, er det jo et indbrud du foretager hvis de ikke er sikret acceptabelt vil det være en formildnende omstændighed
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 18:36 #5
eller udsætter andre for fare, lad os f.eks sige man fik adgang til politiets database over folk med ny identitet, og offenliggør dette, det vil bestemt være strafbart, også selvom man ikke direkte påfører personen en økonomisk byrde
Avatar billede hacked Nybegynder
14. april 2006 - 18:50 #6
Uddyb venligst hvad du mener med, at du har gættet dig lidt frem til informationerne. Hvis du har gættet dig frem til et brugernavn og password for at få adgang til informationer, så er du ude på dybt vand. Det samme er du, hvis du gætter dig frem til en sti på et bibliotek, der ikke direkte gjort offentlig tilgængelig. Kort sagt, er der ikke et link direkte til biblioteket på hjemmesiden, er du igen ude på dybt vand.

Derudover er der ihvertfald, hvad angår internettet altid en ophavsmand, som har ophavsretten til de informationer, der findes på hjemmesider. Er det informationer der er gjort offentligt tilgængelig enten via radio, tv eller fra det offentlige (fx boligoplysninger), så må du gerne gengive disse. Dog må du kun gengive de offentlige informationer og derved ikke informationer, som ophavsmanden selv har fået adgang til.

Personlig håber jeg og tror på, at der snart vil komme en debat der tager fat på emner som disse. Alt hvad der bliver lagt på internettet er generelt gjort offentligt tilgængeligt medmindre det er beskyttet af brugernavn og password, efter min mening. Flere aviser er begyndt at indføre brugernavn og password for derved at sikre deres nyheder osv. Som samtidig har en sidegevinst i form af penge idet det ikke er gratis. Samme gælder for streamning af videoer og musik. Grænserne er begyndt at blive slørede og jeg syntes der snart burde laves et klart regelsæt på området. Det er som om loven/ophavsretten ikke rigtig har fulgt med tiden.

Mht. staf så kommer det an på, hvor nærtagende ophavsmanden og diverse omstændigheder fx. offentliggjort materiale. Normalt vil man blive bedt om, at fjerne indholdet fra ens hjemmeside. Fjerne man det ikke, kan det få retslige konsekvenser. Normalt vil der blive nedlagt fogedforbud. Man kan køre en sag på det, men så skal man også være parat til at tabe. Det er de fleste private mennesker ikke idet en retssag somregel koster kassen medmindre man får fri proces eller vinder.

Et råd: Snak med en advokat, hvis du har mulighed for det. - fx www.bender.dk.

Pyha - håber det kan bruges.
Avatar billede boxer Nybegynder
14. april 2006 - 19:11 #7
Ja, det er nok nødvendigt at fortælle lidt mere hvis vi skal bedømme om det er lovligt.

Du skal sandsynligvis ud i en civil sag. For at gøre dette skal du hyre en advokat som sandsynligvis starter med at sende vedkommende et brev. Hvad der så sker, er afhængigt af hvordan modtageren reagerer.
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 19:28 #8
malkor du kan sammenligne de offenliggjorte informationer med at en person tager et tabt stykke papir fra en advokat hvorpå navnet på et anonymt vidne står, og ligger det på en hjemmeside, og derved udsætter personen (vidnet) for fare.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2006 - 19:29 #9
Jeg vil da tro at det er udgiveren af siden der har ansvaret for at evt. personfølsomme oplysninger er sikret således at det kun er ved en kriminel handling uvedkommende kan få adgang og her mener jeg ikke "gætte sig frem til" lyder særlig kriminelt. Men det drejer sig måske ikke om særlige personfølsomme oplysninger, men snarere hvad gud og hver mand ved
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 19:37 #10
helgec, vil du være interesset i jeg offenliggør dit navn, adresse samt telefon nummer  her ? sikkert ikke, og til din information jo det er ulovligt at gætte sig frem, det svarer til du går rundt om et hus og rusker i vinduer og døre for at se om nogle af dem er åbne.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2006 - 19:42 #11
"helgec, vil du være interesset i jeg offenliggør dit navn, adresse samt telefon nummer  her" ER DET DA DET VI TALER OM ?????

Ved http://www.krak.dk kan man uden besvær få de oplysninger du nævner, vil det sige at "krak" er ude på dybt vand ??
Avatar billede levithan Nybegynder
14. april 2006 - 19:43 #12
never_mind
Helgec har allerede opgivet sig navn og adresse herinde det så jeg i et tidligere indlæg. men kan ikke huske om det var fra 2002 eller nyere jeg mener det var fra 2002
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 19:44 #13
ok, men spørgsmålet lyder på om han mener det er iorden at 3 part oplyser om det.
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 19:45 #14
helgec dvs hvis du slår mit bruger navn op på krak kan du se de oplysninger ? troede ikke krak vidste sådan noget
Avatar billede levithan Nybegynder
14. april 2006 - 19:46 #15
helgec.
ja der står mange navne og adresser på krak, men hvis du eks var medlem af dating.dk og nogen fandt ud af hvem du var på dating.dk og offentligegjore det set ud fra at igen vidste hvem du var af navn osv. det er nok ikke så meget at tingene findes på nettet mere hvordan kan koder dem sammem med annonymitet som de fleste hjemmesider tilbyder da man ikke kan se registerings oplysnigner eller ligende data som alm bruger.
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 19:58 #16
helgec eksempel, du bliver truet på livet herinde af en eller anden idiot, og en anden bruger kommer i besiddelse af private oplysniger om dig og offenliggør dette, synes du også det er iorden ?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2006 - 20:04 #17
"helgec dvs hvis du slår mit bruger navn op på krak kan du se de oplysninger" Hvilket af dem tænker du på ?? Men du har da ret langt henad vejen, det føles bare helt paradoksalt at man på de ene måde ønsker at lægge, om ikke hele verden så hele eksperten for dine fødder og forventer at alle retter sig ind efter dig, så er du på bunden en sart og følsom sjæl, det var en overraskelse for mig. Hvis vi nu tænker tilbage på http://www.eksperten.dk/spm/696442 hvor du muligvis øjnede en chance for at lave lidt forretning så var du vel ikke speciel følsom med at gi nærmere persondata fra dig den gang, men vi taler måske om en anden situation nu. Og så lige for at slutte mit indlæg i denne tråd, du har tidligere anmeldt mig for at bruge udtrykket "id---" hvorfor bruger du det selv 14/04-2006 19:58:56
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 20:11 #18
Helgec følte du dig truffet af jeg brugte ordet idiot ? nej vel alle kan se det ikke er møntet på nogen bestemt.

det omtalte spørgsmål er ret anderledes, der vælger jeg at opgive en email adresse til brugeren og derefter ringer jeg selv til ham, nu har en bruger herinde fra valgt at offenliggøre mit navn (og jeg er den eneste i DK med det navn), derfor mener jeg det er at gå over stregen, og da jeg tidligere er blevet truet på livet herinde, finder jeg den handling af personen direkte sindsyg og totalt ansvarsforladt.

nævner ikke brugeren pr navn, men vedkommende har oprettet en hjemmeside om mig, hvor man kan læse diverse ting.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2006 - 20:27 #19
Ja nu havde jeg godt nok meldt ud at jeg sluttede tråden, men din sidste kommentar kræver respons. Jeg kender ikke den sag du henviser til, men at netop du spekulerer i politianmeldelse forbavser mig, det gør den fordi din tro væbner "levithan" en gang gav mig en blank karma med den begrundelse at det var gengæld selv om jeg aldrig har givet en karma hverken negativ eller posetiv, da jeg luftede tanken om politiundersøgelse skreg i begge op om at jeg var "syg i hovedet" "spildte politiets tid" i sørgede senere for at holde jeres negative og svinske karmaer opdateret så i hele tiden lå øverst i skulle jo nødigt blive glemt. Helt ærligt jeg ville nære en dyb medfølelse med de fleste hvis de var blevet udsat for det du mener dig udsat for, men samfundet er da heldigvis indrettet således at noget sådan normalt kun rammer dem der selv har været ude om det
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 20:32 #20
helgec, det er fair nok du mener det er ok at udsætte andre for fare, men det siger bare en del mere om dig som person end det gør om mig.

og du mener ikke der er forskel på at ville melde en person for at kalde dig noget nedladende (kan godt huske det spørgsmål du omtaler) og at blive truet på livet ?

Har jeg forstået til indlæg korrekt læser jeg det som du mener folk der tør åbne munden, eller går klædt på en bestemt måde selv er uden om de bliver slået ned, voldtaget osv. (skal jeg finde flere eksempler ?)
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2006 - 21:31 #21
OK, nu tror jeg at jeg fandt ud af hvad det hele drejer sig om, jeg fandt den side som indeholder dit navn som du oplyser er det eneste i Danmark. Jeg slog navnet op på "google" og nu forstår jeg bedre at du ønsker at holde lav profil på eksperten
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 21:40 #22
helgec hvad jeg har lavet for flere år siden er sagen uvedkommende, det drejer som man offenliggør nogle oplysniger som man ved man ikke bør være i besiddelse af, IDG har også et problem i og med de i deres betingelser skriver at oplysninger ikke vil blive givet til 3 part, og det er jo netop det der er tilfældet, det er så skræmmende at personen er så langt ude at offenliggøre data om folk på den måde velvidende om personen ikke burde være i besiddelse af dette.
Avatar billede hacked Nybegynder
14. april 2006 - 22:08 #23
Er det her spørgsmål ikke ved at løbe lidt af sporet - det minder lidt for meget om et katteslagsmål? Et råd skriv aldrig dit rigtige navn, bopæl ect. medmindre det kræves 100% (eksempel: oprettelse af mobilabonnement). Hvis et site ikke overholder persondataloven så kan og bør der lægges sag an mod sitet eller ihvertfald bør sitet gøres opmærksom på dette.
Avatar billede hacked Nybegynder
14. april 2006 - 22:08 #24
blive gjort opmærksom på det*
Avatar billede mobius6 Juniormester
15. april 2006 - 09:54 #25
kan måske lige slutte af dem at notere at det er ulovligt at offentliggøre private personers data (navn, tef osv) med mindre at personen skriftligt eller ved accept af en aftale har accepteret det, hvis man er i tvivl kan man læse lidt mere i registerloven. Og det er uanset hvor man har oplysningerne fra og om det er på en webside eller et opslag i brugsen. hvordan man har fået oplysninger er en anden sag.
hvis nogen har hentet ikke nrmalt tilgængeligt data og offentligtgjort det er det en sag for politi og datatilsynet i første omgang, derefter kan den udstillede person lave et civilt søgsmål med ref. til registerloven og overtrædelse/krænkelse af "privatlivets fred"
:-)
Avatar billede roenving Novice
15. april 2006 - 13:35 #26
-- og også tilføje, at 'gætte sig frem' svarer til at man plukker en ordentlig flok valmuer på en valmuemark, det er stadig i en eller anden grad tyveri, her simpelt tyveri !-)
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. april 2006 - 13:36 #27
roenvig alligevel vælger eksperten ikke at gøre noget ved den bruger, det er da lidt underligt er det ikke ?
Avatar billede boheme Nybegynder
15. april 2006 - 13:42 #28
hehe, jeg forstår også hvorfor du ikke vil have dit navn frem never_mind, for første hit med dit navn på google er til plattenslager.com :-)
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. april 2006 - 13:45 #29
boheme, ja og ? hvis du kigger på linket kan du se at opretter er ejeren af sitet, og han har ikke mistet en krone, ja jeg bød på nogle varer, men efter endt auktion var varen pludselig ikke den samme som den annoncerede, og da det er ejer af siden selv, der er den uforrettede, er det ret svært at gøre noget ved det, og langt de fleste kan kun grine over den side, da den mest er en personlig hævn side fra Bjørn af (ham der har siden)
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. april 2006 - 13:47 #30
du kan sammenligne plattenslager.com med karmasystemet her på siden, man bliver nød til at finde sig i hvad der bliver skrevet, sandt eller usandt
Avatar billede boheme Nybegynder
15. april 2006 - 14:14 #31
Ja OK nevermind det kan du have ret i. Jeg er sådan set også ligeglad da jeg aldrig har handlet med dig, men jeg ser da dit navn nævnt adskillige steder på usenet hvor forskellige folk er utilfredse.
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. april 2006 - 14:16 #32
boheme ja for flere år siden, folk ændrer sig ;)
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
15. april 2006 - 14:36 #33
Åbenbart ikke... :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
15. april 2006 - 14:37 #34
jes_petersen noget du vil uddybe ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
16. april 2006 - 19:49 #35
Straffeloven siger:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
  uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden
  lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med
  indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

så er den vist afklaret.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2006 - 20:02 #36
Det påskepjat der er tale om i denne tråd kommer næppe ind under ovenstående
Avatar billede never_mind Nybegynder
16. april 2006 - 20:04 #37
helgec det tror jeg ikke du skal regne med, hvis du ved en aktiv handling kommer i besiddelse af noget som ikke tilhører dig, jo så gør du.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2006 - 20:11 #38
Når du nu spiller vidende inden for jura så kunne du måske også kigge lidt nærmere på Straffelovens §268 Det skal pointeres at jeg her mest tænker på din tro væbner "levithan" som ved hver given lejlighed, i et offentlig forum, fremkommer med sin løgnagtige påstand om at jeg har givet ham negativ karma og bemærk lige han gør det mod bedre vidende. Jeg er helt på det rene med at det er ikke dit bord men i plejer jo at arbejde sammen så han dukker sikkert op hvis han da ikke igen er ved at anmelde mig for at forfølge dig, co-admin har vist ikke behandlet den anmeldelse der kom ind i aftes vedr. dette
Avatar billede boxer Nybegynder
16. april 2006 - 20:12 #39
Jeg synes da bare at du skal melde det til politiet never_mind.
Så længe du har dit på det rene, kan der jo ikke ske noget ved det.
Avatar billede boheme Nybegynder
16. april 2006 - 20:28 #40
de kender dig sikkert også fra "gamle" dage, tihi :-)