Avatar billede Kasper-ON Nybegynder
06. juli 2009 - 13:54 Der er 10 kommentarer

Magento webshop - Svært at lære?

Jeg har tidligere lavet nogle meget simple hjemmesider i GoLive og kender ikke noget til koder - Er det realistisk, at jeg kan lære at lave en simpel Magento webshop eller skal man kende til koder osv?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
06. juli 2009 - 22:43 #1
yup, du skal være villig til at lære en del... alt efter hvor meget og hvad du vil ændre skal du kunne html, css, php, xml og grundlæggende viden om databaser samt lidt forståelse for Zend frameworket.
skal du udvikle moduler skal du højst sandsynligt kende til alt det ovenstående, men du kan nøjes med at vide lidt om html, css, en smule php og basal forståelse for xml hvis du bare vil lave dit eget design.

magento er omfattende - du bør også have kendskab til MVC (model-view-controller) princippet hvis du skal udvikle moduler. meget af dokumentationen er gammel og magento-udviklerne er forholdsvis lige glade med bagudkompatibilitet, så mange af koderne i guides der er over et halvt år gamle virker kun delvist.

du skal være interesseret i programmering hvis du vil lave moduler - det er lidt noget andet hvis du bare skal ændre design. i tilfælde af det sidste så prøv at læse magento designers guide, og se om du kan finde hoved og hale i det.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
06. juli 2009 - 22:45 #2
DU KAN også se om du kan finde designs der passer dit behov og måske småjustere det lidt... Og så er det ellers bare at prøve sig frem. hvis du bor i odense kan jeg lære dig det grundlæggende.
Avatar billede Kasper-ON Nybegynder
07. juli 2009 - 09:11 #3
Det er ikke planen at jeg skal lave moduler eller egne designs. Jeg vil bare gerne lave en simpel webshop ud fra allerede udviklede designs/ skabeloner og funktioner - kort og godt bare få en webshop op at køre ud fra udviklede designs.
Tror i det er realistisk?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
07. juli 2009 - 09:25 #4
selvfølgelig er det realistisk :) læs magento users guide så er du godt kørende!
Avatar billede kdasummer Nybegynder
07. juli 2009 - 09:27 #5
... det kræver ikke kendskab til programmering at sætte din egen webshop op hvis du ikke vil lave dit eget design eller moduler. dog skal du muligvis bruge lidt tid på at konfigurere en betalingsgateway - ellers kan du garanteret betale nogen for at gøre det for dig.
Avatar billede Kasper-ON Nybegynder
08. juli 2009 - 10:34 #6
Det lyder super (:

- Kan jeg bruge et webhotel fra http://www.one.com/da/ - i så fald hvormange mb bør jeg vælge?
- Kan man godt lave webshoppen fra en MAC?
- Jeg tror det sværeste bliver at få sat shoppen op og lagt betaling på - vil du hjælpe mod betaling i så fald?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
08. juli 2009 - 10:54 #7
- du kan godt bruge et webhotel fra one hvis de har en mysql-server og understøtter php, men jeg vil ikke anbefale det. jeg synes du bør kigge på magentohotel.dk, som specialiserer sig i magentohosting.
- du kan ikke køre magento via den medfølgende apache2-server i mac os x. så skal du installere mamp. hvis du tænker på at redigere i php-filerne og uploade dem til dit webhotel så kan det sagtens lade sig gøre. eller for den sags skyld tilgå magentos admin-panel. det kræver jo bare en browser.
- hvis du bruger magentohosting.dk så har de et betalingsmodul som også er ret billigt, samtidig med at de yder teknisk support (dog mod ret store beløb, men muligheden er der da)
Avatar billede Kasper-ON Nybegynder
08. juli 2009 - 12:48 #8
Lige et spørgsmål mere... så skal jeg nok afslutte.

- hvordan installerer jeg mamp og hvad er det?
- Er der andre ulemper ved at gøre det fra en MAC - jeg har mulighed for at gøre det fra Windows hvis det er?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
08. juli 2009 - 13:10 #9
- mamp betyder mac apache mysql php - det er altså et "program" der installerer alle disse dele for dig, så du kan opsætte dit eget magento testmiljø. google er - as usual - din ven ;)
- der er ingen ulemper ved at køre mac
Avatar billede infospray Nybegynder
24. juli 2009 - 14:54 #10
Vil ikke anbefale One.com, hvis du er seriøs med din shop, skal du altså ofre noget på hostingen. Vi anvender Magentohotel.dk til alle vores kunder!

Magento er ret resource krævende, så det kan betale sig at lægge det på et professionelt webhotel.