Avatar billede slitch Nybegynder
21. januar 2010 - 12:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Måder at sige tingne på - metafor - slang !!!

hvordan lære man at være sådan rap i replikken, at hvide hvad man skal sige på de rigtige tidspunkter, at være skarp med sine sætninger.

Jeg kunne forstille mig at mange af dem som er sådan skarp i sine sætninger er folk som er, sælgere, pr-medarbejder, tøj-designere, tøj-sælgere, mode-designere, fashion, osv.. folk som har en finger på pulsen og som ved hvor skoen trykker

at skifte nogle af ordene ud med nogle lidt sjover ord.

--------------------------------
Er der knas på linien.
Skal vi tag ud og svinge det gamle træben.
Du ligner noget katten har slæbt hjem.
Jeg tog lige en morfar.
Hov.. der fik jeg squ da lige en morfar
Jeg skal lige have mig en power-nap inden jeg skal afsted
At have en finger på pulsen.
Jeg ved hvor skoen trykker.
En arbejdsplads hvor der er højt til loftet.
Stik en fingere i jorden.
--------------------------------------------------

er der nogen steder hvor man lære at være rap i replikken, så når man kan sige tingene på en bestem møde, så for man det til at lyde som at man har forstand på det man snakker om uden at lyde falsk.

Hvis du kender andre ligne sætninger, så skriv dem venligst som svar eller kommentar og husk at vedtæft et link så vi kan finde flere af sådan nogle sætninger..

venlig hilsen Poul
Avatar billede peternoltus Novice
21. januar 2010 - 13:12 #1
Det kan du lære på www.arto.dk
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
21. januar 2010 - 13:18 #2
#1 er et eksempel på at være morsom
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. januar 2010 - 13:23 #3
Tror ikke det er noget man kan lære. Det ligger til ens personlighed.
Avatar billede Vandreren Novice
21. januar 2010 - 13:36 #4
"er der nogen steder hvor man lære at være rap i replikken, så når man kan sige tingene på en bestem møde, så for [får] man det til at lyde som at man har forstand på det man snakker om uden at lyde falsk."

Der er flere eksempler på, at det er muligt. Det vigtigste er, at man lærer fagområdets særlige termonologi, samt evt. navnene på områdets autoriteter.

Det lykkedes bl.a. for Alan Sokal, http://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair (bemærk de øvrige eksempler under http://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair#Similar_affairs)
Avatar billede Vandreren Novice
21. januar 2010 - 13:49 #5
Et specielt problem ang. at lære slang er, at "terminologien" hurtigt skifter, fordi slang hovedsageligt er en mundtlig, områdespecifik "dialekt".
Avatar billede gulerodden Nybegynder
21. januar 2010 - 13:53 #6
hmm det er ikke muligt at lære som sådan, men hvis du går sammen med folk der er "rappe på replikken", så ender du også selv med at blive det... ,eget har med miljøø og personlighed at gøre, miljø kan påvirke din personlighed til at komme med sådanne kommentarer:)
Avatar billede slitch Nybegynder
21. januar 2010 - 15:24 #7
#5 slang.. jeg mener.. hvordan lære man at være med på beatet
Avatar billede Vandreren Novice
21. januar 2010 - 15:40 #8
#7 Er svaret ikke ligetil?

Man lærer det ved at efterligne det der er populært ("på mode") hos en given målgruppe. Hvis målgruppen er danske teenagere, så se TV2 Zulu og Mtv; hvis den er de uuddannede, så efterlign TV-reklamer; hvis den er anarkistiske punktøser, så hør noget britisk punk eller whatever.

Hver social gruppe har sine egne idoler og moder. Der findes ikke et universelt "beat", man kan "være med på".