Avatar billede screwdriver Nybegynder
16. maj 2011 - 23:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Select af resultater som ikke matcher en select sætning

Hej

Jeg skal i et bookingsystem finde ledige sæder

jeg har to tabeller

BookingTable bl.a. med feltet SeatID, hvor alle bookninger gemmes

SeatTable bl.a. med feltet SeatID, hvor alle mulige sæder er

Hvis "Select SeatID from SeatTable" retunerer værdierne 1,2,3,4
og der er bookninger på sæde 1 og 2, så "Select SeatID from BookingTable" retunerer 1, 2

Kan man så ikke lave en select setning, som retunerer "Dem som ikke matcher"?
a'la:
Select SeatID from SeatTable where
  SeatID <>
    (select SeatID from BookingTable)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. maj 2011 - 23:43 #1
SELECT * FROM table1 WHERE id NOT IN (SELECT id FROM table2)
Avatar billede screwdriver Nybegynder
17. maj 2011 - 00:33 #2
Hvor kan svaret nogle gange være simpelt
takker :-)

Smider du lige et svar?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2011 - 13:38 #3
Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv, og accepter dit eget svar.
Avatar billede screwdriver Nybegynder
17. maj 2011 - 21:55 #4
ok