Der findes en masse gode Excel-VBA-sager på følgende side af Ron de Bruin:
http://www.rondebruin.nl/tips.htm Jeg har lige lavet og testet nedenstående makro.
Makroen bruger følgende funktioner fra
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee834871(v=office.11).aspx (fundet via ovennævnte side)
RDB_Create_PDF (denne funktion opretter en PDF-fil)
RDB_Mail_PDF_Outlook (denne funktion opretter en e-mail med PDF-fil vedhæftet)
For at få min makro til at virke, skal du kopiere de to ovennævnte funktioner fra den linkede side og indsætte dem i VBE i Excel sammen med nedenstående makro:
----------------------------
Sub Excel_CreateAndSendPDF()
Dim strFileNamePDF As String
....'Create PDF-file
strFileNamePDF = RDB_Create_PDF _
(Myvar:=ActiveWorkbook, _
FixedFilePathName:="", _
OverwriteIfFileExist:=True, _
OpenPDFAfterPublish:=False)
'Stop if Cancel clicked
If strFileNamePDF = "" Then Exit Sub
'Create e-mail
RDB_Mail_PDF_Outlook _
FileNamePDF:=strFileNamePDF, _
StrTo:="lf@thedoctools.com", _
StrSubject:="Dette er emnet", _
StrBody:="Dette er teksten i selve mailen", _
Send:=False
End Sub
----------------------------
Makroen vil med de viste indstillinger gøre følgende:
1. Åbner en dialogboks, hvor du bliver bedt om at give PDF-filen et navn og udpege mappen, hvori den skal gemmes.
2. Gemmer den aktive projektmappe som PDF som angivet i 1.
3. Opretter en mail med PDF'en vedhæftet (Til, Emne og indhold i e-mailen kommer fra StrTo, StrSubject og StrBody - ret koden om til den ønskede tekst).
4. Da "Send" er sat til "False" bliver mailen ikke sendt automatisk. Den kommer frem på skærmen, så du kan se den. Hvis "Send" sættes til "True", sendes mailen med det samme.
Nu har du forhåbentlig noget at arbejde videre med.