Avatar billede mostermy Novice
26. september 2014 - 11:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forskellig formel afhængig af celleværdi

Jeg sidder i budgetprocessen med et regneark med forskellige konti. Disse konti skal beregnes på forskellige måder afhængig af kontonummer/omkostningtypen.

Kto    Tekst                  Året    Budget
606    FORSIKRINGER            12.256    12.800 - Året x 4%
613    Øvrige driftsudg.        10.933    11.500 - Gns. 3 år
620    EJENDOMSSKATTER            57.509    57.600 - Året

Som vist ovenfor er disse 3 konti beregnet på 3 forskellige måder. Disse 3 konti har jeg ca. 200 af.

Jeg kunne godt tænke mig, at excel kunne vælge formlen ud fra celleværdien, på en smart og hurtig måde. Jeg kunne bruge HVIS-funktionen, men det vil blive en anelse langhåret, da der også er andre konti end de 3 vist foroven.

Er der nogen der har en idé til en løsning?

Mvh
Mia
Avatar billede kim1a Ekspert
26. september 2014 - 12:47 #1
Har du 200 forskellige båder at vælge budgettal på? Eller blot 4-5 stykker som skal bruges på kryds og tværs på 200 konti?

Jeg foreslår (forudsat du har 4-5 metoder) at du bruger alle metoder på alle, og så kan du via støttekolonner lave den rigtige budgetkolonne.

F.eks.:
Året x 4 - gns 3 år - gl årsværdi afrundet - valg - budget
I de første tre i mit eksempel laver du regnemetoden. i Kolonnen valg skriver du 1, 2 eller 3 og i budget kolonnen laver du så en hvisformel der vælger tallet alt efter valgkolonnens værdi.
Avatar billede mostermy Novice
26. september 2014 - 14:04 #2
Tak :o)
Det var da en simpel metode, som jeg faktisk godt kender, men hjerneaktiviteten er vist gået lidt død i datamængden.

Smækker du et svar, så du kan få point?
Avatar billede kim1a Ekspert
26. september 2014 - 14:47 #3
Sommetider skal man bare lige have et skub - eller bare sige det højt, så dukker løsningen op.